Zobrazit minimální záznam

Výtvarné umění v Rodákově návratu Thomase Hardyho
dc.contributor.advisorBeran, Zdeněk
dc.creatorFantová, Jitka
dc.date.accessioned2017-04-27T13:03:56Z
dc.date.available2017-04-27T13:03:56Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/36365
dc.description.abstractThomas Hardy psal své romány v období významných změn na poli výtvarného umění. Jako vyučený architekt měl tedy výborné předpoklady k hlubšímu studiu v oblasti umělecké tvorby, které se stalo jeho celoživotním koníčkem. Není proto divu, že se předmět tak intenzivního zájmu stal i jedním z tvůrčích prvků jeho vyprávění. Román Rodákův návrat z roku 1878 nepřímo odráží vývoj výtvarného umění 19. století, přičemž vychází již z barokní estetiky a předznamenává i vývoj umění na přelomu 19. a 20. tisíciletí. Vzájemná provázanost výtvarného umění a literatury se v tomto románu projevuje hned na několika rovinách. Zaprvé jsou to časté odkazy na malíře či jejich obrazy, jež pomáhají čtenáři lépe si představit a pochopit právě popisovanou scénu. Podmínkou je samozřejmě čtenářova znalost daných subjektů; tuto manýru chápali někteří kritici jako nabubřelé předvádění autorových znalostí, jiní jako důmyslné obohacení obrazotvornosti vyprávění. Dále Hardy využívá jednotlivé výtvarné styly k specifickému popisu postav a scén; nezapomenutelné jsou jeho noční scény ve stylu Rembrandta, osvětlené jen září plamenů, či jeho vykreslení Eustacie jako záhadné, mytické ženy zrovna povstalé ze štětce Prerafaelitů, a zároveň evokující slavný portrét Mony Lisy. Výrazným rysem románu je i osvětlení, jež ve formě slunečního či měsíčního...cs_CZ
dc.description.abstractThe Return of the Native has proven to be a great example of the use of pictorial art in literature. Having been created in the middle of the second half of the 19th century, it became a mirror of the contemporary development of art. Not only does it use some principles from Academism, drawing heavily on the powerful impressions elicited by the sublime and the picturesque, but also it is inspired by Impressionism and a completely new point of view on the subject portrayed. Hardy is also influenced by the baroque play of light and shade, as well as by the symbolism of the Pre-Raphaelite Brotherhood. Reading the novel is like going through a gallery where the subjects of all paintings of different styles are related to one plot. Hardy has shown us several ways of incorporating a clear visual image carrying a meaning into a text. Firstly, it can be a direct reference to a picture or a painter, which helps Hardy to create a more detailed image of a scene in the reader's head, in case he or she knows the picture or the painter. Secondly, he uses methods of artistic styles in portrayal of characters and scenes to enhance particular qualities. Most striking is his obsession with lighting, which binds the structure of the novel together. It allows for a very original style of writing that leaves a long-lasting...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePictorial art in The return of the native by Thomas Hardyen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-13
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId91447
dc.title.translatedVýtvarné umění v Rodákově návratu Thomase Hardyhocs_CZ
dc.contributor.refereeNováková, Soňa
dc.identifier.aleph001358765
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csThomas Hardy psal své romány v období významných změn na poli výtvarného umění. Jako vyučený architekt měl tedy výborné předpoklady k hlubšímu studiu v oblasti umělecké tvorby, které se stalo jeho celoživotním koníčkem. Není proto divu, že se předmět tak intenzivního zájmu stal i jedním z tvůrčích prvků jeho vyprávění. Román Rodákův návrat z roku 1878 nepřímo odráží vývoj výtvarného umění 19. století, přičemž vychází již z barokní estetiky a předznamenává i vývoj umění na přelomu 19. a 20. tisíciletí. Vzájemná provázanost výtvarného umění a literatury se v tomto románu projevuje hned na několika rovinách. Zaprvé jsou to časté odkazy na malíře či jejich obrazy, jež pomáhají čtenáři lépe si představit a pochopit právě popisovanou scénu. Podmínkou je samozřejmě čtenářova znalost daných subjektů; tuto manýru chápali někteří kritici jako nabubřelé předvádění autorových znalostí, jiní jako důmyslné obohacení obrazotvornosti vyprávění. Dále Hardy využívá jednotlivé výtvarné styly k specifickému popisu postav a scén; nezapomenutelné jsou jeho noční scény ve stylu Rembrandta, osvětlené jen září plamenů, či jeho vykreslení Eustacie jako záhadné, mytické ženy zrovna povstalé ze štětce Prerafaelitů, a zároveň evokující slavný portrét Mony Lisy. Výrazným rysem románu je i osvětlení, jež ve formě slunečního či měsíčního...cs_CZ
uk.abstract.enThe Return of the Native has proven to be a great example of the use of pictorial art in literature. Having been created in the middle of the second half of the 19th century, it became a mirror of the contemporary development of art. Not only does it use some principles from Academism, drawing heavily on the powerful impressions elicited by the sublime and the picturesque, but also it is inspired by Impressionism and a completely new point of view on the subject portrayed. Hardy is also influenced by the baroque play of light and shade, as well as by the symbolism of the Pre-Raphaelite Brotherhood. Reading the novel is like going through a gallery where the subjects of all paintings of different styles are related to one plot. Hardy has shown us several ways of incorporating a clear visual image carrying a meaning into a text. Firstly, it can be a direct reference to a picture or a painter, which helps Hardy to create a more detailed image of a scene in the reader's head, in case he or she knows the picture or the painter. Secondly, he uses methods of artistic styles in portrayal of characters and scenes to enhance particular qualities. Most striking is his obsession with lighting, which binds the structure of the novel together. It allows for a very original style of writing that leaves a long-lasting...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990013587650106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV