Pictorial art in The return of the native by Thomas Hardy
Výtvarné umění v Rodákově návratu Thomase Hardyho
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36365Identifikátory
SIS: 91447
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nováková, Soňa
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
13. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Dobře
Thomas Hardy psal své romány v období významných změn na poli výtvarného umění. Jako vyučený architekt měl tedy výborné předpoklady k hlubšímu studiu v oblasti umělecké tvorby, které se stalo jeho celoživotním koníčkem. Není proto divu, že se předmět tak intenzivního zájmu stal i jedním z tvůrčích prvků jeho vyprávění. Román Rodákův návrat z roku 1878 nepřímo odráží vývoj výtvarného umění 19. století, přičemž vychází již z barokní estetiky a předznamenává i vývoj umění na přelomu 19. a 20. tisíciletí. Vzájemná provázanost výtvarného umění a literatury se v tomto románu projevuje hned na několika rovinách. Zaprvé jsou to časté odkazy na malíře či jejich obrazy, jež pomáhají čtenáři lépe si představit a pochopit právě popisovanou scénu. Podmínkou je samozřejmě čtenářova znalost daných subjektů; tuto manýru chápali někteří kritici jako nabubřelé předvádění autorových znalostí, jiní jako důmyslné obohacení obrazotvornosti vyprávění. Dále Hardy využívá jednotlivé výtvarné styly k specifickému popisu postav a scén; nezapomenutelné jsou jeho noční scény ve stylu Rembrandta, osvětlené jen září plamenů, či jeho vykreslení Eustacie jako záhadné, mytické ženy zrovna povstalé ze štětce Prerafaelitů, a zároveň evokující slavný portrét Mony Lisy. Výrazným rysem románu je i osvětlení, jež ve formě slunečního či měsíčního...
The Return of the Native has proven to be a great example of the use of pictorial art in literature. Having been created in the middle of the second half of the 19th century, it became a mirror of the contemporary development of art. Not only does it use some principles from Academism, drawing heavily on the powerful impressions elicited by the sublime and the picturesque, but also it is inspired by Impressionism and a completely new point of view on the subject portrayed. Hardy is also influenced by the baroque play of light and shade, as well as by the symbolism of the Pre-Raphaelite Brotherhood. Reading the novel is like going through a gallery where the subjects of all paintings of different styles are related to one plot. Hardy has shown us several ways of incorporating a clear visual image carrying a meaning into a text. Firstly, it can be a direct reference to a picture or a painter, which helps Hardy to create a more detailed image of a scene in the reader's head, in case he or she knows the picture or the painter. Secondly, he uses methods of artistic styles in portrayal of characters and scenes to enhance particular qualities. Most striking is his obsession with lighting, which binds the structure of the novel together. It allows for a very original style of writing that leaves a long-lasting...