Zobrazit minimální záznam

Josef Jiránek in the light of the Prague's archive sources
dc.contributor.advisorOttlová, Marta
dc.creatorKřivský, Václav
dc.date.accessioned2017-04-27T05:19:20Z
dc.date.available2017-04-27T05:19:20Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34522
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá osobností Josefa Jiránka (1855 - 1940), klavírního virtuóza a pedagoga, hudebního teoretika a skladatele. Vychází z pozůstalosti a pramenů, které jsou uloženy v pražských archivních institucích. Práce poukazuje na Jiránkovy zásluhy na poli klavírního umění a to zejména v oblasti klavírní pedagogiky a na vliv Hugo Riemanna na hudebně pedagogické a teoretické názory této osobnosti. Ve světle pražských pramenů se Josef Jiránek jeví jako osobnost, která vycházela z tradice interpretačního odkazu Bedřicha Smetany. Jejím rozpracováním a vědeckým uchopením a svým analytickým a racionálním přístupem ke klavírnímu dílu však - ač byl později překonán - nemalou měrou přispěla k rozvoji a dalšímu vývoji na poli klavírní pedagogiky a klavírního reprodukčního umění. Cílem této práce je otevřít cestu k hlubšímu zájmu muzikologů o tuto osobnost, která byla doposud na okraji jejich zájmu a jejíž obraz je dodnes skryt pod nálepkou "žák Bedřicha Smetany".cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses on virtuoso pianist, teacher, musical theoretician and composer Josef Jiránek (1855 - 1940). The thesis draws from Josef Jiránek's own estate, as well as resources kept at various archive institutions in Prague. It underlines Josef Jiránek's merit as regards the art of the piano and piano education in particular, while emphasizing Hugo Riemann's influence on his music-teaching as well as theoretical ideas. In the light of the Prague resources, Josef Jiránek may be viewed as a follower of the traditional interpretation legacy of Bedřich Smetana. Nonetheless, by further elaborating Smetana's legacy from a purely scientific perspective and with his analytical and rational approach to piano work, Josef Jiránek had indeed largely contributed to the development and evolution of piano education and piano reproduction art - regardless of the fact that his ideas and methods were later overcome. The objective of this thesis is to open a gateway that would attract greater attention of musicologists to Josef Jiránek, who has been on the periphery of their interest and whose true picture remains hidden under the label "Bedřich Smetana's pupil".en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectJosef Jiránekcs_CZ
dc.subjectpozůstalost Josefa Jiránkacs_CZ
dc.subjectarchivní pramenycs_CZ
dc.subjectkorespondencecs_CZ
dc.subjectklavírní pedagogikacs_CZ
dc.subjectklavírní virtuozitacs_CZ
dc.subjecthudební teoriecs_CZ
dc.subjectpražská konzervatořcs_CZ
dc.subjectBedřich Smetanacs_CZ
dc.subjectanalýza pramenůcs_CZ
dc.subjectJosef Jiraneken_US
dc.subjectinheritance of Josef Jiráneken_US
dc.subjectarchive sourcesen_US
dc.subjectcorrespondenceen_US
dc.subjectpiano pedagogyen_US
dc.subjectpiano virtuosityen_US
dc.subjectmusical theoryen_US
dc.subjectPrague Conservatoryen_US
dc.subjectBedrich Smetanaen_US
dc.subjectanalysis of archive sourcesen_US
dc.titleJosef Jiránek ve světle pražských pramenůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-02-07
dc.description.departmentInstitute of Musicologyen_US
dc.description.departmentÚstav hudební vědycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId64184
dc.title.translatedJosef Jiránek in the light of the Prague's archive sourcesen_US
dc.contributor.refereeGabrielová, Jarmila
dc.identifier.aleph001288123
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMusicologyen_US
thesis.degree.disciplineHudební vědacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hudební vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Musicologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHudební vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enMusicologyen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá osobností Josefa Jiránka (1855 - 1940), klavírního virtuóza a pedagoga, hudebního teoretika a skladatele. Vychází z pozůstalosti a pramenů, které jsou uloženy v pražských archivních institucích. Práce poukazuje na Jiránkovy zásluhy na poli klavírního umění a to zejména v oblasti klavírní pedagogiky a na vliv Hugo Riemanna na hudebně pedagogické a teoretické názory této osobnosti. Ve světle pražských pramenů se Josef Jiránek jeví jako osobnost, která vycházela z tradice interpretačního odkazu Bedřicha Smetany. Jejím rozpracováním a vědeckým uchopením a svým analytickým a racionálním přístupem ke klavírnímu dílu však - ač byl později překonán - nemalou měrou přispěla k rozvoji a dalšímu vývoji na poli klavírní pedagogiky a klavírního reprodukčního umění. Cílem této práce je otevřít cestu k hlubšímu zájmu muzikologů o tuto osobnost, která byla doposud na okraji jejich zájmu a jejíž obraz je dodnes skryt pod nálepkou "žák Bedřicha Smetany".cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on virtuoso pianist, teacher, musical theoretician and composer Josef Jiránek (1855 - 1940). The thesis draws from Josef Jiránek's own estate, as well as resources kept at various archive institutions in Prague. It underlines Josef Jiránek's merit as regards the art of the piano and piano education in particular, while emphasizing Hugo Riemann's influence on his music-teaching as well as theoretical ideas. In the light of the Prague resources, Josef Jiránek may be viewed as a follower of the traditional interpretation legacy of Bedřich Smetana. Nonetheless, by further elaborating Smetana's legacy from a purely scientific perspective and with his analytical and rational approach to piano work, Josef Jiránek had indeed largely contributed to the development and evolution of piano education and piano reproduction art - regardless of the fact that his ideas and methods were later overcome. The objective of this thesis is to open a gateway that would attract greater attention of musicologists to Josef Jiránek, who has been on the periphery of their interest and whose true picture remains hidden under the label "Bedřich Smetana's pupil".en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědycs_CZ
dc.identifier.lisID990012881230106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV