Josef Jiránek ve světle pražských pramenů
Josef Jiránek in the light of the Prague's archive sources
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34522Identifikátory
SIS: 64184
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gabrielová, Jarmila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
7. 2. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Josef Jiránek, pozůstalost Josefa Jiránka, archivní prameny, korespondence, klavírní pedagogika, klavírní virtuozita, hudební teorie, pražská konzervatoř, Bedřich Smetana, analýza pramenůKlíčová slova (anglicky)
Josef Jiranek, inheritance of Josef Jiránek, archive sources, correspondence, piano pedagogy, piano virtuosity, musical theory, Prague Conservatory, Bedrich Smetana, analysis of archive sourcesDiplomová práce se zabývá osobností Josefa Jiránka (1855 - 1940), klavírního virtuóza a pedagoga, hudebního teoretika a skladatele. Vychází z pozůstalosti a pramenů, které jsou uloženy v pražských archivních institucích. Práce poukazuje na Jiránkovy zásluhy na poli klavírního umění a to zejména v oblasti klavírní pedagogiky a na vliv Hugo Riemanna na hudebně pedagogické a teoretické názory této osobnosti. Ve světle pražských pramenů se Josef Jiránek jeví jako osobnost, která vycházela z tradice interpretačního odkazu Bedřicha Smetany. Jejím rozpracováním a vědeckým uchopením a svým analytickým a racionálním přístupem ke klavírnímu dílu však - ač byl později překonán - nemalou měrou přispěla k rozvoji a dalšímu vývoji na poli klavírní pedagogiky a klavírního reprodukčního umění. Cílem této práce je otevřít cestu k hlubšímu zájmu muzikologů o tuto osobnost, která byla doposud na okraji jejich zájmu a jejíž obraz je dodnes skryt pod nálepkou "žák Bedřicha Smetany".
The thesis focuses on virtuoso pianist, teacher, musical theoretician and composer Josef Jiránek (1855 - 1940). The thesis draws from Josef Jiránek's own estate, as well as resources kept at various archive institutions in Prague. It underlines Josef Jiránek's merit as regards the art of the piano and piano education in particular, while emphasizing Hugo Riemann's influence on his music-teaching as well as theoretical ideas. In the light of the Prague resources, Josef Jiránek may be viewed as a follower of the traditional interpretation legacy of Bedřich Smetana. Nonetheless, by further elaborating Smetana's legacy from a purely scientific perspective and with his analytical and rational approach to piano work, Josef Jiránek had indeed largely contributed to the development and evolution of piano education and piano reproduction art - regardless of the fact that his ideas and methods were later overcome. The objective of this thesis is to open a gateway that would attract greater attention of musicologists to Josef Jiránek, who has been on the periphery of their interest and whose true picture remains hidden under the label "Bedřich Smetana's pupil".