Kvantitavní analýza učebnic dějepisu z hlediska křesťanství
Quantitative Analysis of historiographic Textbooks in term of Christianity
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33373Identifikátory
SIS: 88780
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matějek, Marek
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pastorálních oborů a právních věd
Datum obhajoby
13. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kvantitativní analýza, dějiny, učebnice, křesťanství, významKlíčová slova (anglicky)
qualitative analysis, history, textbooks, Christianity, meaningTématem práce je kvantitativní analýza obsahu vybrané ucelené řady dějepisných atlasů pro základní školy a víceletá gymnázia, z hlediska frekvence výskytu křesťanských souvislostí. Téma je zadáno k řešení Katedrou pastorálních oborů a právních věd na KTF UK Praha. V řešení je postupováno následujícími kroky: 1) Hledání východisek mnohovrstevnatých vztahů mezi kulturou a křesťanstvím v dějinném pohybu. Otázky smyslu dění. Poznámky k východiskům osvětlují možnosti a meze zachycení a zaznamenání skutečného přínosu křesťanství pro evropskou kulturu, potažmo problém poznávání a transformace kulturních obsahů do učebnic dějepisu, a v samotné výuce. 2) Smysl výuky dějepisu ve světle kurikulárních dokumentů. Kurikulární dokumenty udávají tvar celé koncepci současného vzdělávání a významně ovlivňují tvorbu učebnic. Dotkneme se v této souvislosti též smyslu výuky dějepisu pro křesťanství, církev. 3) Zkoumání procesu tvorby učebnic. Smyslem je získat ucelenější obraz o transformaci kulturních obsahů do výuky dějin. a to z hlediska nároků a požadavků, jaké jsou dnes na tvorbu učebnic kladeny. Co je od nich očekáváno, jaké kladou důrazy, jaký historický obraz mají žákům zprostředkovávat. Jaké dějinné povědomí mají pomáhat utvářet v procesu pedagogické komunikace. 4) Učebnice jako edukační médium. Orientace...
Quantitative analysis of historiographic textbooks in term of Christianity The theme of this thesis is the quantitative analysis of contents of selected integral series of historiographic atlases for elementary schools, in term of frequency of occurrence of Christian coherence. The resolution proceeds in following steps: 1) Searching for outputs of multilayer relations between culture and Christianity in motion of history. Questions on meaning of processes. 2) Meaning of teaching of history in light of curricular documents. 3) Studying of process of textbook creation. 4) Textbook as an educational medium. 5) Historiographic textbook conception. 6) Quantitative analysis theory. Its phases. 7) Practical methodology of quantitative analysis of atlases. 8) Quantitative analysis. Work with atlases. The aim of this thesis is to find out the meaning of the Christianity in contemporary teaching of history, based on the quantitative perspective. Concretely on the frequency of occurrence of Christian connotations in contents of historiographic atlases. Individual atlases and final percentual measuring outputs: Prehistory and Antiquity (1,2 %), Modern Period II. (3,5 %), History of 20th Century (3,9 %), Modern Period (13,5 %), Middle Ages (18,2 %). Total average value of the measuring (8,3 %.) is the...