Financování terciálního vzdělávání v České republice ve srovnání se systémem fungujícím ve Švédsku
Funding of tertiary education in the Czech Republic in comparison to the Swedish systém
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28571Identifiers
Study Information System: 87183
Collections
- Kvalifikační práce [18438]
Author
Advisor
Referee
Kameníček, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
15. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato práce analyzuje současnou situaci financování terciárního vzdělávání v České republice a východiska pro možnou reformu systému na základě dokumentu zpracovaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, tzv. Bílé knihy a ekonomických teorií Barra, Friedmana a Palacia, které v různých obměnách fungují v řadě zemí OECD. Podrobněji je popsán švédský systém. Okrajově jsou zmíněny některé výsledky výzkumů postoje studentů českých vysokých škol k možnostem spolufinancování studia provedené Akademií věd České republiky v roce 2004 a 2008. Současně byly použity některé závěry vyplývající z dotazníku vytvořeného v rámci zpracování této práce.
This work analyses the current situation of tertiary education funding in the Czech Republic and tries to find grounds for a possible reform of the funding system on the basis of a document issued by the Czech Ministry of Education, Bílá Kniha (transl. White Paper) and economics theories of Barr, Friedman and Palacios, which in different ways have been applied in various countries of OECD. The Swedish funding system is described in more detail. Some results of the reseach into the attitude of the Czech students about the possibilities of cofinancing their tertiary education, which was conducted by the Academy for the Sciences of the Czech Republic in 2004 and 2008 are mentioned marginally. Simultaneously, the data from a special research made only for this work are used.