Lingvistická analýza reprezentativního souboru reklamních textů
Linguistic analysis of advertising texts
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28425Identifikátory
SIS: 86949
Katalog UK: 990013774220106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19359]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Martina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
26. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Reklamní diskurs stojí svými vlastnostmi na pomezí stylu publicistického, odborného, administrativního a uměleckého. Jeho hlavní funkcí je funkce persvazivní, jež je doplněna funkcí atrakční. Reklamy využívají různých jazykových a nejazykových prostředků z rozličných stylových oblastí, aby naplnily především persvazivní funkci. Práce se zabývá lingvistickou analýzou reklamních textů prezentujících automobily a bankovní služby. V textech se objevují převážně prvky stylu odborného a publicistického. Pro obě skupiny textů je charakteristické užití specifikujících a hodnotících adjektiv a adverbií v přívlastcích, vyšší frekvence výskytu osobních a přivlastňovacích zájmen, užívání indikativu prézentu sloves a slov zvyšujících kladnou expresivitu textu. Charakteristické jsou věty jednoduché a podřadná souvětí s vedlejšími větami přívlastkovými. Všechny texty se prostřednictvím termínů (často anglického původu), zkratek, vysvětlivek, tabulek a číselných údajů pokouší navodit dojem odbornosti. Texty jsou bohatě strukturované buď na kapitoly (automobilové texty), nebo na odstavce s barevným odlišením (bankovní texty). Z dalších charakteristických vlastností reklam zde nalezneme titulky, slogany a loga typická pro firmu nebo konkrétní produkt. Zvláště u automobilových prospektů je patrná převaha obrazové části nad...
The characteristic of advertising discourse can be found somewhere on the borderline of journalist, professional, administrative and artistic styles. Its main function is persuasion completed with attraction. Advertising uses various language and non-language tools from varied style areas to fulfil especially the persuasive function. This thesis focuses on the linguistic analysis of advertising texts presenting automobiles and bank services. Texts present mainly the elements of professional and journalist style. Both text groups can be characterised by the specific use of adjectives and adverbs used for specification and assessment, the greater frequency of personal and possessive adjectives, the use of indicative present tense of verbs and the use of verbs increasing the positive expressivity of the text. Characteristic are simple sentences and complex sentences with adverbial clauses. All texts are trying to create a professional impression through the use of specific terms (often English), abbreviations, charts and numeric data. Texts are extensively structured either into chapters (automobile texts) or paragraphs with colour coding (banking texts). Further characteristic advertising properties that can be found here are titles, slogans and logos typical for either the company or the product. With...