Proměny akčního umění v Čechách od 90. let 20. století až do současnosti
Transformations of Action Art in Bohemia from Nineties of 20th Century until Now
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27595Identifikátory
SIS: 67039
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Eva
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
1. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Proměny akčního umění v Čechách od 90. let 20. století až do současnosti Kateřina Kleinerová Přelomový rok 1989 znamená pro umění v Čechách obnovení svobodného projevu a porovnání s vývojem světového umění. Pro akční umění, které do té doby vznikalo jen na neoficiální scéně se otevřela příležitost svobodně konfrontovat a ověřit své postupy ve veřejném prostoru. Tato změna byla příčinou vzniku mnoha festivalů a vytvoření tvůrčího prostředí, v němž akční umění dospělo k novým tématům a prostředkům výrazu. Zde také pozorujeme stále výraznější tendence čerpat inspiraci z místa děje. Takové tendence vedou k postupnému vyčlenění fenoménu site specific, jehož vznik se váže k expanzi experimentálního divadla do netradičních míst. Autentické a neopakovatelné projekty s přímým vztahem k místu, vycházejí ze spojení divadelní a výtvarné performance a zahrnují prvky více oborů. Ačkoliv se v našem prostředí objevují předstupně a varianty tohoto fenoménu již dříve, terminologicky jsou vymezeny až v pozdních devadesátých letech. V českém umění se díky omezeným možnostem vývoje a nedostupnosti technologií nová média v předlistopadové době nerozvíjela. Obnovená svoboda individuálního projevu zapříčinila návrat umělců z emigrace, kteří významnou měrou přispěli k získání nových znalostí v mediálním umění. Internet, virtuální...
The year 1989 means for art in our country the possibility of free creativity and confrontation with progress in the other world. For the action art, which was formed only within the unofficial scene,the occasion to examinate and demostrate its principles in public space was opened. This change was the reason for organising of many meetings and festivals and creating inventive atmosphere, where new themes and media of expression were found. We can identify there continual tendency to draw the inspiration from the place of action. These tendencies lead to gradual severance of phenomenon called site specific. Its origin relates to the expansion of experimental theatre to the unconventional spaces. This unrepeatable and unique projects with straight relation to the place are products of connection of the action art and theatre performance. Because of limited possibilities of progress and nonavailability of new technologies the developement of new art media was impossible. Restored freedom of individual expression made possible the return of artists from emigration. These artists eminently contributed to gain knowledge in media art. Internet, virtual reality and interactivity provided the special space for development of activities outgoing from performance. The connection of man and machine allows the...