K metodice práce na klavírní technice
Towards a Method for Piano Technique
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2678Identifikátory
SIS: 20511
Kolekce
- Kvalifikační práce [19342]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kopecká, Věra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - hra na nástroj
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
25. 1. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Název mé diplomové práce zní: "K metodice práce na klavírní technice". Dobrá nástrojová technika je pro každého instrumentalistu podstatnou podmínkou kvalitní interpretace. O to větší důraz je v metodice hry na nástroj kladen na hledání co nej účinnějších způsobů práce na technice, na její správné pěstování a rozvíjení. Oblast klavírní techniky je nesmírně rozsáhlá, proto jsem se snažila vybrat z ní to, co mě jako klaviristku a začínající učitelku hry na klavír zajímá nejvíce, a zároveň by mohlo být obecně užitečné podrobněji popsat. V první kapitole "Metodické principy významných klavírních pedagogů" jsou zachyceny cenné vyučovací postupy, poznatky a názory klavíristů - pedagogů, jejichž um potvrzuje nejen množství vynikajících žáků - světově proslulých interpretů, ale i četné odkazy současné klavírní metodiky na jejich způsoby práce. Druhá kapitola "Technické aspekty v elementárním klavírním vyučování (s důrazem na vývoj v české klavírní pedagogice)" popisuje práci na technickém rozvoji v počátečním klavírním vyučování. Že jsou právě začátky nesmírně důležité, je věcí obecně platnou, právě zde se budují základy, na kterých se v budoucnu vše staví a dále rozvíjí. Metodických prací, zabývajících se elementární výukou je celá řada, já jsem se v souvislosti s prostředím, ve kterém se pohybuj u, zaměřila...
The aim of my diploma thesis is to describe and to compare various methodical principles at technique of the piano playing. My study is divided to three main parts (chapters). The first chapter describes opinions o f great pianists and pedagogues for piano teaching. I'm writting about representatives o f so- called russian school - Anton Rubinstein, Konstatntin Igumnov and Genrich Neugauz, czech pianist Ilona Stepanova-Kurzova and also about famous english pedagogue Tobias Matthay. The second chapter focuse on piano technique in elementary teaching. In this part I'm using pieces o f knowledge selected from czech piano methodical literatury above all. The third chapter is about methods o f playing and practise individual elements of piano technique, for instans piano tone, chords, using o f piano pedal and so on. This diploma thesis could be usefull for students, which are preparing for pedagogical career as a teacher and also as a pianist. 66 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)