Intermedialita v dětské knize (na příkladech tvorby Petra Nikla, Františka Skály, Květy Pacovské a Petra Šmalce)
Intermediality in the children's book (on examples of works of Petr Nikl, František Skála, Květa Pacovská and Petr Šmalec)
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22306Identifikátory
SIS: 86771
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hník, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
24. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato práce se zabývá intermediální hrou se slovem a obrazem v autorské knize pro děti a mládež. V první teoretické kapitole se čtenář seznámí se specifickými znaky literatury pro děti a mládež z hlediska literárního a výtvarného, tedy s pravidly hry se slovem a obrazem a jejich funkcemi v literatuře pro děti a mládež. Druhá kapitola této práce je věnována hře, základním znakům hry a hře v literatuře pro děti a mládež, kterou nejlépe reprezentují intermediální autorské knihy, knihy-hračky. Jsou to knihy, v nichž je spojeno v jeden umělecký celek slovo a obraz, k některým se přidává hra se zvukem, některé zapojují clo lny elektronická média. Třetí kapitola je věnována konkrétním příkladům propojení slova, obrazu a kreativních her autorů současných autorských knih pro děti a mládež, kterými jsou díla Petra Nikla. Františka Skály, Petra Šmalce a Květy Pacovské. Cílem této práce je nalézt znaky a prvky hry v intermediální tvorbě pro děti a mládež, jejichž prostřednictvím je formována osobnost jedince. Zároveň zkoumáme, jestli a jak jsou dodržována nebo porušována obecně zažitá pravidla pro utváření knih pro děti a mládež a jak mohou být netradičně pojímané knihy přínosné.
This thesis deals with intermedial play with words and pictures in author's book for children and teens. In he first theoretical chapter, reader learns the specific attributes of literature for children and teenagers from the literary and art point of view, it means he will get to know rules of the play with word and picture and their functions in the literature for children and teenagers. Second chapter is dedicated to the game, the basic attributes of the game and game in the literature for the children and teenagers that is best represented by the intermediate author's book, by a book-toy. These are the books that unite words and pictures in one artistic complex, to which the play with sound is added. Electronic media take sometimes part in the game as well. Third chapter is dedicated to the concrete examples of words', pictures' and creative games' connection made by authors of books for children and teenagers. These books are represented with the works of Petr Nikl. František Skála. Petr Šmalc and Květa Pacovská. The main point of this thesis was finding attributes and components of game in the intermedial writing for children and teenagers, through which is the personality of the individuum formed. In the same time we study whether and how are the general rules for creating books for children and...