dc.contributor.advisor | Hrabáková, Jaroslava | |
dc.creator | Hajznerová, Eva | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T15:16:03Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T15:16:03Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/22303 | |
dc.description.abstract | Práce Lidé a válka se zabývá tím, co o válečné společnosti vypovídají literární díla vzniklá v letech 1916 - 1935. Pokusila se zachytit, porovnat a odlišit pohledy postav vybraných děl na válku. K tomuto účelu byla vybrána dvě díla světová a čtyři díla česká. Práce se odklání od tradičního zpracování meziválečné literatury. Do centra pozorování klade postavy příběhů. Chápe postavy jako reprezentanty lidské společnosti dané doby. Předmětem sledování byl osobnostní otřes postav, postoj k válce a smysl války. Práce bere v úvahu historickou skutečnost sledovaných zemí. Posoudila historický kontext. Stejně tak nastínila autobiografické rysy. Obojí se v dílech odráží. Nakonec došlo k pojmenování odlišných pohledů na problematiku války. Například zklamání, materiální problém, mocenské soupeření o přerozdělení světa, nevratný otřes. V souladu s předpokladem se tyto rysy nejlépe sledovaly a vymezovaly u generačních románů. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The People and War Thesis deals with the matters describing the war society mentioned in literary works written in the years of 1916 - 1935. It tried to describe, compare, and distinguish various views of the war of the characters appearing in the chosen works. To serve this purpose, two pieces of world and four pieces of Czech literature had been chosen. The Thesis diverts from the classical elaborations of the interwar literature works. The characters are the merit of the observation. The characters are understood as representatives of the society of the time in question. The personal shock, attitude to war, and the meaning of war presented by the characters was the subject of the observation. The thesis allows for the historic experience of the observed countries. It reviews the historic context. It also outlines the autobiographical features. At the end the divergent views of the war problems are entitled, e.g. disappointment, material problems, the world reallocation power rivalry, irreversible shocks. According to the assumption these features had been best observed and determined within generation novels. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Lidé a válka (Ohlas 1. světové války v literatuře) | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2010 | |
dcterms.dateAccepted | 2010-05-24 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 86767 | |
dc.title.translated | People and war (World War I Response in Literature) | en_US |
dc.contributor.referee | Pechová, Drahoslava | |
dc.identifier.aleph | 001378276 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - History | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - History | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Práce Lidé a válka se zabývá tím, co o válečné společnosti vypovídají literární díla vzniklá v letech 1916 - 1935. Pokusila se zachytit, porovnat a odlišit pohledy postav vybraných děl na válku. K tomuto účelu byla vybrána dvě díla světová a čtyři díla česká. Práce se odklání od tradičního zpracování meziválečné literatury. Do centra pozorování klade postavy příběhů. Chápe postavy jako reprezentanty lidské společnosti dané doby. Předmětem sledování byl osobnostní otřes postav, postoj k válce a smysl války. Práce bere v úvahu historickou skutečnost sledovaných zemí. Posoudila historický kontext. Stejně tak nastínila autobiografické rysy. Obojí se v dílech odráží. Nakonec došlo k pojmenování odlišných pohledů na problematiku války. Například zklamání, materiální problém, mocenské soupeření o přerozdělení světa, nevratný otřes. V souladu s předpokladem se tyto rysy nejlépe sledovaly a vymezovaly u generačních románů. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The People and War Thesis deals with the matters describing the war society mentioned in literary works written in the years of 1916 - 1935. It tried to describe, compare, and distinguish various views of the war of the characters appearing in the chosen works. To serve this purpose, two pieces of world and four pieces of Czech literature had been chosen. The Thesis diverts from the classical elaborations of the interwar literature works. The characters are the merit of the observation. The characters are understood as representatives of the society of the time in question. The personal shock, attitude to war, and the meaning of war presented by the characters was the subject of the observation. The thesis allows for the historic experience of the observed countries. It reviews the historic context. It also outlines the autobiographical features. At the end the divergent views of the war problems are entitled, e.g. disappointment, material problems, the world reallocation power rivalry, irreversible shocks. According to the assumption these features had been best observed and determined within generation novels. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990013782760106986 | |