Psychické a speciálně pedagogické strategie akceptace progresivního zrakového postižení
Psychological and special pedagogical strategies acceptance of progressive visual impairment
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22276Identifikátory
SIS: 88078
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šumníková, Pavlína
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství na speciálních školách
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
2. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce je zaměřena na psychické a speciálně pedagogické strategie akceptace progresivního zrakového postižení. První kapitola se zabývá psychikou jedince s progresivním zrakovým postižením. Snaží se zmapovat, jaké jsou možnosti zvládání této náročné životní situace. Pozornost je také věnována osobnosti dítěte s progresivním zrakovým postižením. Druhá kapitola se zaměřuje na problematiku progresivního zrakového postižení z lékařského hlediska. Popisuje progresivní zraková onemocnění dětského i dospělého věku. Dále sleduje, jak vybrané diagnózy ovlivňují psychiku člověka. Třetí kapitola pojednává o možnostech výchovy a vzdělávání dětí, žáků a studentů s progresivním zrakovým postižením. Tato kapitola se také věnuje rehabilitaci dospělých osob s progresivním zrakovým postižením. Poslední kapitola, praktická část diplomové práce, se zabývá analýzou případových studií. Jejím hlavním cílem bylo analyzovat život člověka s progresivním postižením zraku v několika oblastech. Důraz byl kladen na to, jak se takto postižení lidé vyrovnávají se svým progresivním zrakovým postižením a jak využívají speciální pomůcky v průběhu postupného zhoršování zraku. V neposlední řadě byla věnována pozornost tomu, jak progresivní zrakové postižení ovlivňuje každodenní život jedince se zrakovým postižením.
Diploma thesis is focused on psychological and special pedagogical strategies acceptance of progressive visual impairment. The first chapter deals with the psyche of individuals with progressive visual impairment. It seeks to chart the possibilities of managing this difficult situation. Attention is also paid to the child's personality with progressive visual impairment. The second chapter focuses on issues of progressive visual impairment from a medical point of view. Describes a progressive visual condition of the child and adult age. Further follow up and selected diagnoses affect the human psyche. The third chapter discusses the possibilities of education and education of children, pupils and students with progressive visual impairment. This chapter also deals with the rehabilitation of adults with progressive visual impairment. The last chapter, the practical part of the thesis, deals with analysis of case studies. It's main objective was to analyze the life of a man with progressive visual disability in several areas. Emphasis was placed on how this handicapped people cope with their progressive visual impairment and how to use aids in the gradual deterioration of vision. Finally, attention was drawn to how progressive visual impairment affects the daily lives of people with visual disabilities.