Analýza zkoušky čtení u žáků vyučovaných analyticko-syntetickou a genetickou metodou
Analysis of reading tests for pupils taught analytic-synthetic and genetic methods
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22240Identifikátory
SIS: 81829
Kolekce
- Kvalifikační práce [19351]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sotáková, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
31. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Gramotnost, jako znalost psané formy jazyka, má v dnešní společnosti zcela zásadní význam pro běžné a úspěšné fungování ve společnosti. Umět číst a psát je dnes spíše nutnost a samozřejmost, než mimořádná dovednost. Potřebnost funkční gramotnosti spolu s požadavkem na poměrně vysoký stupeň vzdělanosti však klade na dětskou populaci nemalé nároky. Vzniká zde tedy potřeba vynaložení zvýšeného úsilí v realizaci opatření, které by vedly ke snižování počtu dětí ohrožených poruchami čtení a psaní a špatných čtenářů. Diplomová práce tematicky navazuje na předchozí postupovou práci (2009), ve které jsem se zabývala stanovením úrovně čtenářských dovedností u žáku 1. ročníku v jeho 1. polovině, a to z pohledu odlišnosti didaktických metody (analyticko-syntetická a genetická), kterými byli žáci ve čtení a psaní vzdělávaní. Vycházím z projektu Třístupňový model péče, který byl realizován pod záštitou IPPP ČR a kterého se zúčastňuji. Tento projekt si klade za cíl pomoci řešit základní problém pedagogicko-psychologického poradenství v oblasti diagnostiky SPU, konkrétně problematiku nejednotnosti postupu v procesu diagnostikování a nejednotnosti kritérií pro přidělení diagnózy SPU. Tři stupně modelu péče představují postupné kroky v pomoci žákům s výukovými obtížemi, a to bez rozdílu příčin jejich obtíží. My zde zůstáváme...
Literacy as a knowledge of the written form of a language has nowadays an essential meaning for casual and successful function in the society. Be able to read and write is nowadays rather necessity than an extraordinary ability. The necessity of the functional literacy together with a demand on high level of the society intelligence lays considerable requirements on the child population. That results in a need for a higher effort to carry out measures which could lead to a reduction of number of children who are in danger of reading and writing malfunctions and reduction of bad readers. The thesis is thematically connected to my previous thesis (2009) in which I focused on finding the level of reading skills of pupils of the first semester of the first school year. The finding was based on the comparison of two different educational methods which are used in teaching the children (i.e. analytic-synthetic method and genetic method). The thesis comes from the project Three-level model of care carried out by IPPP ČR and in which I take part. The project tries to solve the main problem of pedagogical-psychological counselling within diagnostics of the special malfunctions of education (Czech abr. "SPU"), i.e. a question of a disunity of procedures used in a process of the diagnosis and a disunity of criteria...