| dc.contributor.advisor | Rusek, Martin | |
| dc.creator | Skalák, Marek | |
| dc.date.accessioned | 2025-10-28T10:05:14Z | |
| dc.date.available | 2025-10-28T10:05:14Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/205764 | |
| dc.description.abstract | This bachelor thesis deals with the design of experimental activities for teaching chemistry in primary schools in the context of changes brought by the revised Framework Curriculum for Primary Education. The aim of the thesis is to link the newly formulated expected learning outcomes with concrete suggestions for experiments that develop pupils' competences and skills through the inquiry-based teaching. The theoretical part describes the development of Czech education after 1989, changes in the concept of education, the main principles of the revised Framework Curriculum, practical chemistry teaching in primary schools and inquiry-based teaching. The practical part of the thesis contains an analysis and subsequent identification of the expected learning outcomes of the educational field of Chemistry, as well as a table linking the individual thematic areas of Chemistry with the corresponding expected outcomes and suggestions for experimental activities including their brief characteristics. To give an idea of how the table is to be used, worksheets for students and teachers have been created for one of the topics, which correspond to new trends in chemistry education. | en_US |
| dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá návrhem experimentálních činností pro výuku chemie na základních školách v souladu s revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV). Cílem práce je propojit nově formulované očekávané výsledky učení s konkrétními náměty na experimentální činnosti vedoucí k rozvoji kompetencí a gramotností žáků i očekávaných výsledků učení prostřednictvím badatelsky orientované výuky. V teoretické části je popsán vývoj českého školství po roce 1989, změny v pojetí vzdělávání, hlavní principy revidovaného RVP ZV, praktická/experimentální výuka chemie na ZŠ a badatelsky orientovaná výuka. Praktická část práce obsahuje analýzu a následnou identifikaci očekávaných výsledků učení vzdělávacího oboru Chemie v novém RVP ZV, dále nabízí přehlednou tabulku, která propojuje jednotlivé tematické okruhy chemie s odpovídajícími očekávanými výstupy a návrhy experimentálních aktivit včetně jejich stručné charakteristiky. Pro představu, jak má být tabulka využita byly na jedno z témat vytvořeny pracovní listy pro žáky i učitele, které odpovídají novým trendům ve výuce chemie. | cs_CZ |
| dc.language | Čeština | cs_CZ |
| dc.language.iso | cs_CZ | |
| dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| dc.subject | Experimentální činnosti ve výuce chemie | cs_CZ |
| dc.subject | badatelsky orientovaná výuka | cs_CZ |
| dc.subject | revize RVP ZV | cs_CZ |
| dc.subject | Experimental activities in chemistry teaching | en_US |
| dc.subject | inquiry-based teaching | en_US |
| dc.subject | revision ofFramework Educational Programme of Primary Education | en_US |
| dc.title | Rozšíření složky experimentální činnosti v oboru Chemie v RVP ZV | cs_CZ |
| dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
| dcterms.created | 2025 | |
| dcterms.dateAccepted | 2025-05-22 | |
| dc.description.department | Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
| dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| dc.identifier.repId | 282740 | |
| dc.title.translated | Expanding the Role of Experimental Work in Chemistry in the Czech National Curriculum for Basic Education | en_US |
| dc.contributor.referee | Beneš, Pavel | |
| thesis.degree.name | Bc. | |
| thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Chemie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
| thesis.degree.program | Chemie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
| thesis.degree.program | Chemistry for Teacher Education | en_US |
| uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
| uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
| uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
| uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.cs | Chemie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
| uk.degree-program.cs | Chemie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
| uk.degree-program.en | Chemistry for Teacher Education | en_US |
| thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
| thesis.grade.en | Excellent | en_US |
| uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá návrhem experimentálních činností pro výuku chemie na základních školách v souladu s revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV). Cílem práce je propojit nově formulované očekávané výsledky učení s konkrétními náměty na experimentální činnosti vedoucí k rozvoji kompetencí a gramotností žáků i očekávaných výsledků učení prostřednictvím badatelsky orientované výuky. V teoretické části je popsán vývoj českého školství po roce 1989, změny v pojetí vzdělávání, hlavní principy revidovaného RVP ZV, praktická/experimentální výuka chemie na ZŠ a badatelsky orientovaná výuka. Praktická část práce obsahuje analýzu a následnou identifikaci očekávaných výsledků učení vzdělávacího oboru Chemie v novém RVP ZV, dále nabízí přehlednou tabulku, která propojuje jednotlivé tematické okruhy chemie s odpovídajícími očekávanými výstupy a návrhy experimentálních aktivit včetně jejich stručné charakteristiky. Pro představu, jak má být tabulka využita byly na jedno z témat vytvořeny pracovní listy pro žáky i učitele, které odpovídají novým trendům ve výuce chemie. | cs_CZ |
| uk.abstract.en | This bachelor thesis deals with the design of experimental activities for teaching chemistry in primary schools in the context of changes brought by the revised Framework Curriculum for Primary Education. The aim of the thesis is to link the newly formulated expected learning outcomes with concrete suggestions for experiments that develop pupils' competences and skills through the inquiry-based teaching. The theoretical part describes the development of Czech education after 1989, changes in the concept of education, the main principles of the revised Framework Curriculum, practical chemistry teaching in primary schools and inquiry-based teaching. The practical part of the thesis contains an analysis and subsequent identification of the expected learning outcomes of the educational field of Chemistry, as well as a table linking the individual thematic areas of Chemistry with the corresponding expected outcomes and suggestions for experimental activities including their brief characteristics. To give an idea of how the table is to be used, worksheets for students and teachers have been created for one of the topics, which correspond to new trends in chemistry education. | en_US |
| uk.file-availability | V | |
| uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
| thesis.grade.code | 1 | |
| uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
| uk.thesis.defenceStatus | O | |