Podpora rozvoje a sociálního začlenění žáka s poruchou autistického spektra na ZŠ
Support for the Development and Social Inclusion of a Student with Autism Spectrum Disorder in Primary School
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204761Identifikátory
SIS: 285095
Kolekce
- Kvalifikační práce [20513]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bernoldová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
18. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Aspergerův syndrom, inkluzivní vzdělávání, případová studie, zákkladní vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Asperger's Syndrom, inclusive education, case study, primary educationBakalářská práce se zabývá popisem podpůrných pedagogických strategií a přístupů, které přispívají k rozvoji schopností a sociálnímu začlenění žáka s dvojí výjimečností v první třídě základní školy. Konkrétně se jedná o případ žáka s poruchou autistického spektra bez poruchy intelektového vývoje a s mírným nebo žádným narušením funkční řeči podle MKN-11 a zároveň s projevy mimořádného nadání. Cílem práce je porozumět specifickým vzdělávacím potřebám tohoto žáka, popsat proces jeho školní adaptace, efektivní didaktické přístupy a roli jednotlivých členů školního podpůrného týmu. Výzkum byl realizován formou kvalitativní případové studie s využitím polostrukturovaných rozhovorů, systematického pozorování a analýzy dokumentů (zpráva ŠPZ). Analýza probíhala technikou otevřeného kódování a tematického uspořádání dat. Výsledky ukazují, že klíčovými faktory pro úspěšné vzdělávání žáka jsou strukturované prostředí, vizuální přehlednost, respekt k individuálním potřebám, propojení výuky se zájmy žáka a citlivý přístup k jeho sociálním a emočním obtížím. Práce zároveň identifikuje výzvy spojené s adaptací žáka na školní prostředí, jeho začleněním do kolektivu a nutností úzké spolupráce mezi školou a rodinou. Studie nabízí konkrétní příklady pedagogických postupů, které mohou být inspirací pro praxi....
The bachelor's thesis describes supportive pedagogical strategies and approaches that contribute to the development of abilities and the social inclusion of a pupil with dual exceptionality in the first grade of primary school. Specifically, it concerns the case of a pupil with Autism Spectrum Disorder without disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language according to ICD-11, who simultaneously shows signs of exceptional giftedness. The aim of the thesis is to understand the specific educational needs of this pupil, describe the process of his school adaptation, effective didactic approaches, and the role of individual members of the school support team. The research was conducted in the form of a qualitative case study using semi-structured interviews, systematic observation, and document analysis (report from the counselling centre). The analysis was carried out using the technique of open coding and thematic data organization. The results show that key factors for the successful education of the pupil include a structured environment, visual clarity, respect for individual needs, linking teaching with the pupil's interests, and a sensitive approach to his social and emotional difficulties. The thesis also identifies challenges related to the pupil's...
