Užívání digitálních technologií z pohledu dětí mladšího školního věku
Digital technology use from the perspective of younger school-age children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203605Identifiers
Study Information System: 270221
Collections
- Kvalifikační práce [20518]
Author
Advisor
Referee
Kubín, Daniel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychologie
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
digitální technologie, mladší školní věk, užívání médií u dětí, perspektiva dětíKeywords (English)
Digital technologies, school-age children, children media use, children's perspectivesDiplomová práce se zabývá užíváním digitálních technologií z pohledu dětí mladšího školního věku. Cílem práce je porozumět tomu, děti mladšího školního věku digitální technologie vnímají, jaký jim přisuzují význam, a jak a v jakých momentech je využívají. Teoretická část vymezuje pojem digitální technologie, přibližuje vývojová specifika mladšího školního věku, která mohou ovlivňovat přístup dětí k digitálním médiím. Pozornost je věnována také vlivu rodičovské mediace, doporučením zdravotnických organizací a přehledu studií zaměřených na dětskou perspektivu užívání digitálních technologií. Empirická část popisuje kvalitativní výzkum realizovaný formou pěti ohniskových skupin s dětmi z jedné školní třídy, které sdílejí podobné zázemí z hlediska rodičovské regulace digitálních technologií. Získaná data byla zpracována metodou explorační případová studie. Výsledky ukazují, že digitální technologie představují pro děti mladšího školního věku běžnou součást každodenního života. Vnímají je jako nástroje pro komunikaci, zábavu, učení i orientaci ve světě. Slouží jako prostředí pro navazování a udržování vztahů, utváření identity, potvrzování sociálního postavení i rozvoj kompetencí, ale mohou být i zdrojem nejistoty nebo vyloučení. Klíčovým tématem se ukázala být pravidla a omezení ze strany rodičů, která...
This thesis deals with the use of digital technologies from the perspective of younger school- age children. The aim of the thesis is to understand how younger school-age children perceive digital technologies, what significance they attribute to them, and how and in which situations they use them. The theoretical part defines the concept of digital technology and describes the developmental specifics of younger school-age children that may influence their approach to digital media. Attention is also paid to the influence of parental mediation, recommendations from health organizations, and an overview of studies focusing on children's perspectives on the use of digital technologies. The empirical part describes the qualitative research conducted in the form of five focus groups with children from one school class who share a similar background in terms of parental regulation of digital technologies. The data obtained was processed as an exploratory case study. The results show that digital technologies are a normal part of everyday life for younger school-age children. They perceive them as tools for communication, entertainment, learning, and orientation in the world. They serve as an environment for establishing and maintaining relationships, shaping identity, confirming social status, and...
