Kreativní myšlení nadaných žáků
Creative Cognition in Gifted Learners
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203496Identifiers
Study Information System: 282742
Collections
- Kvalifikační práce [20509]
Author
Advisor
Referee
Marádová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Speciální pedagogika
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Nadaný žák, vzdělávání nadaných žáků, kreativní myšlení, rozvoj kreativity, kvalitativní výzkum, tematická analýzaKeywords (English)
Gifted student, gifted education, creative thinking, creativity development, qualitative research, thematic analysisDiplomová práce se zabývá tématem kreativního myšlení nadaných žáků. Cílem bylo nahlédnout do tohoto způsobu myšlení nadaných žáků, a zjistit, v čem je jedinečné. Záměrem bylo těmito poznatky přispět ke všeobecnému povědomí o dané problematice, a pomoci pedagogům a všem, kteří pracují s nadanými žáky, rozvíjet kreativní potenciál těchto žáků. Tato práce sestává z teoretické a empirické části. Teoretická část se ve svých čtyřech kapitolách věnuje definování pojmů nadání, inteligence, kreativity, a v neposlední řadě seznamuje se základními charakteristikami nadaných žáků. V rámci empirické části je popsán průběh kvalitativního výzkumu, kterého se zúčastnili tři respondenti. Pro výzkum byl zvolen design případové studie, sběr dat probíhal skrze polostrukturované rozhovory. Dále byl respondentům zadán kreativní úkol, který jsme následně zkoumali za pomoci otevřeného kódování a tematické analýzy, pro jejíž účely byl vytvořen komparativní diagram kreativity. V průběhu výzkumu jsme vycházeli z odborných poznatků teoretické části této práce. Validita získaných dat byla zajištěna pomocí triangulace polostrukturovaného rozhovoru s nezaujatou osobou, konkrétně speciální pedagožkou, jež má letité zkušenosti se vzděláváním nadaných. Výsledky výzkumu přinesly zajímavá zjištění týkající se především projevů...
The diploma thesis deals with the topic of creative thinking of gifted students. The aim was to gain insight into this way of thinking of gifted students and to find out what makes it unique. The intention was to contribute to general awareness of the issue with this knowledge, and to help educators and all those who work with gifted students develop the creative potential of these students. This work consists of a theoretical and empirical part. The theoretical part, in its four chapters, is dedicated to defining the concepts of talent, intelligence, creativity, and last but not least, introduces the basic characteristics of gifted students. The empirical part describes the course of qualitative research, in which three respondents participated. A case study design was chosen for the research, data collection was carried out through semi-structured interviews. Furthermore, the respondents were given a creative task, which we subsequently examined using open coding and thematic analysis, for the purposes of which a comparative diagram of creativity was created. During the research, we relied on the professional knowledge of the theoretical part of this work. The validity of the obtained data was ensured by triangulating a semi-structured interview with a unbiased person, specifically a special...
