Lucemburkové v učebnicích dějepisu
The House of Luxembourg in history textbooks
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201811Identifiers
Study Information System: 276411
Collections
- Kvalifikační práce [20517]
Author
Advisor
Referee
Vachková, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
historický kánon - učebnice - narativ - analýzaKeywords (English)
historical canon - textbook - narrative - analysisTato diplomová práce se zabývá způsobem zobrazení rodu Lucemburků v českých učebnicích dějepisu. Zaměřuje se na historické a současné české učebnice dějepisu, které obsahují výklad týkající se dynastie Lucemburků. Cílem práce je posoudit na základě zvolených kritérií způsob, jakým jsou Lucemburkové zobrazováni, jakými prostředky je toho dosaženo a co z toho plyne pro výběr učebnic do výuky. Pokusí se sledovat odlišné způsoby konstrukce učebnic a soudržnost textů v rámci kapitol o Lucemburcích. V první části se práce zaměřuje na výuku teoreticky. S pomocí odborné literatury, jež se zabývá výukou dějepisu, vyloží klíčové faktory, které ji ovlivňují. Historiografický rozbor osvětlí přijímání lucemburského rodu v odborné literatuře od 19. století po současnost. Druhá část diplomové práce se koncentruje na výzkum vybraných učebních textů. Podle převzatých kritérií boduje a hodnotí zkoumané učebnice a pomocí metody sémantické koherence zkoumá jednotlivé kapitoly věnující se panovníkům z rodu Lucemburků. Následně se také věnuje popisu a analýze použití sémantických vazeb neboli konektorů v jednotlivých učebních materiálech. Všechny výsledky jsou zaneseny v příslušných tabulkách, jejichž podoba je okomentována. České učebnice dějepisu podávají studentům výklad o historii. Lucemburkové se v nich objevují od...
This diploma thesis deals with a way of depicting the House of Luxembourg in Czech textbooks of history. It is focused both on older and contemporary Czech textbooks of history comprising an interpretation concerning the Luxembourg dynasty. The aim of the thesis is to assess the way of depicting the House of Luxembourg, by what tools was this achieved and what implications of this are important for the choice of textbooks at school. The thesis makes an attempt to survey different constructions of the textbooks as well as the text cohesion in the framework of chapters about the House of Luxembourg on the basis of selected criteria. In its first part, the thesis focuses on the teaching theoretically. With a help of professional literature on teaching history, it provides key factors that influence it. A historiographical analysis elucidates an assessment of the House of Luxembourg in professional literature from 19th century to the present. The second part if the diploma thesis evaluates the surveyed textbooks and through a semantic cohesion method it surveys individual chapters dealing with the monarchs of the House of Luxembourg. Furthermore, it also deals with a description and analysis of connectors in individual teaching materials. All results are presented in respective tables with a...
