Implementace pedagogických prostředků diferenciace a individualizace jako základních podmínek inkluzivního přístupu ve výuce heterogenních kolektivů v primárním vzdělávání
Implementation of pedagogical means of differentiation and individualization as a basic condition for an inclusive approach in teaching heterogeneous collectives in primary education
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201807Identifiers
Study Information System: 285179
Collections
- Kvalifikační práce [20517]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 7. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
vnitřní diferenciace, inkluzivní vzdělávání, pedagogické prostředky diferencované výuky, individualizace, kvalitativní výzkumný design, vícepřípadová studieKeywords (English)
internal differentiation, inclusive education, pedagogical means of differentiated instruction, individualization, qualitative research design, multiple case studyV kontextu zásadní proměny vzdělávací politiky směrem k inkluzivnímu modelu vzdělávání, který překonává historickou segregaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, se rigorózní práce zaměřuje na mapování fenoménu pedagogických prostředků vnitřní diferenciace a individualizace jako základních podmínek pro realizaci inkluzivního vzdělávání. Současné pojetí inkluzivního vzdělávání, jak je vymezeno v mezinárodních strategických dokumentech a odborné pedagogické literatuře, předpokládá porozumění individualitě dítěte a jeho specifickým vzdělávacím potřebám. Tento přístup konceptualizuje žáka jako jedinečnou osobnost s vlastním vnitřním světem a individuálními potřebami. Podle Heluse (2009) je klíčové umístit žáka do centra pedagogického procesu, což vyžaduje adaptaci výuky k jeho vzdělávacím schopnostem a předpokladům. Tomlinson (2018) a Finkelstein (2021) rozšiřují tuto perspektivu zdůrazněním potřeby modifikace vzdělávacího obsahu, procesu, produktu a hodnocení. Kritická odborná reflexe však upozorňuje na jednostranné přístupy, které se soustředí pouze na dílčí aspekty diferenciace, například seskupování žáků do skupin nebo úpravy výukových materiálů, což může vést k omezené míře inkluzivity. Tyto limity poukazují na nezbytnost širšího, komplexního a systematického uchopení diferenciace ve všech...
In the context of a fundamental shift in education policy towards an inclusive model of education that overcomes the historical segregation of pupils with special educational needs, this rigorous academic thesis focuses on mapping the phenomenon of pedagogical means of internal differentiation and individualization as basic conditions for the implementation of inclusive education. The current concept of inclusive education, as defined in international strategic documents and professional pedagogical literature, presupposes an understanding of the individuality of the child and their specific educational needs. This approach conceptualizes the student as a unique personality with their own inner world and individual educational needs. According to Helus (2009), it is crucial to place the student at the center of the pedagogical process, which requires adapting teaching to their educational abilities and prerequisites. Tomlinson (2018) and Finkelstein (2021) expand on this perspective by emphasizing the need to modify educational content, process, product, and assessment. However, critical professional reflection points to one-sided approaches that focus only on partial aspects of differentiation, such as grouping students into groups or modifying teaching materials, which can lead to a limited...
