Implementace syntézy hlasu v prostředí vybraných redakcí českých médií
The Implementation of Voice Synthesis in selected Czech media newsrooms
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201756Identifiers
Study Information System: 268786
Collections
- Kvalifikační práce [24359]
Author
Advisor
Referee
Sedláček, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
16. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
umělá inteligence|syntéza řeči|text-to-speech|technologie|žurnalistikaKeywords (English)
artificial intelligence|speech synthesis|text-to-speech|technology|journalismTato diplomová práce se zaměřuje na implementaci technologie syntézy hlasu ve vybraných redakcích českých médií. Zkoumá, jak veřejnoprávní i soukromá média s odlišnými modely financování a fungování pracují s nasazením řečových technologií, specificky syntézy hlasu, do svého provozu. Výzkum byl proveden kvalitativní metodou polostrukturovaných rozhovorů s pracovnicemi a pracovníky výzkumného a produkčního procesu, podílejících se na vývoji technologií umělé inteligence. Následně byla provedena analýza výpovědí respondentů. Výsledky poukazují na vzrůstající zájem o implementaci řečové technologie, jednotlivé redakce se snaží rozšířit dostupnost svého obsahu pro cílové publikum, mimo jiné v závislosti na finančních a technologických možnostech. Z výsledků je patrný vzrůstající důraz na in-house vývoj a syntézu hlasů osob spojených s prostředím zkoumaných mediálních organizací.
This thesis focuses on the implementation of voice synthesis technology in selected Czech media outlets. It examines how public service and private media with different funding and operating models work with the deployment of speech technologies, specifically voice synthesis, in their operations. The research was conducted using a qualitative method of semi-structured interviews with research and production staff involved in the development of AI technologies. Subsequently, an analysis of the respondents' statements was conducted. The results point to an increasing interest in the implementation of the technology under consideration, with individual editorial offices seeking to expand the availability of their content to the target audience, depending, among other things, on financial and technological possibilities. The results show an increasing emphasis on in- house development and a synthesis of the voices of those associated with the backgrounds of the media organisations surveyed.