Implementace syntézy hlasu v prostředí vybraných redakcí českých médií
The Implementation of Voice Synthesis in selected Czech media newsrooms
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201756Identifikátory
SIS: 268786
Kolekce
- Kvalifikační práce [24361]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sedláček, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
16. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
umělá inteligence|syntéza řeči|text-to-speech|technologie|žurnalistikaKlíčová slova (anglicky)
artificial intelligence|speech synthesis|text-to-speech|technology|journalismTato diplomová práce se zaměřuje na implementaci technologie syntézy hlasu ve vybraných redakcích českých médií. Zkoumá, jak veřejnoprávní i soukromá média s odlišnými modely financování a fungování pracují s nasazením řečových technologií, specificky syntézy hlasu, do svého provozu. Výzkum byl proveden kvalitativní metodou polostrukturovaných rozhovorů s pracovnicemi a pracovníky výzkumného a produkčního procesu, podílejících se na vývoji technologií umělé inteligence. Následně byla provedena analýza výpovědí respondentů. Výsledky poukazují na vzrůstající zájem o implementaci řečové technologie, jednotlivé redakce se snaží rozšířit dostupnost svého obsahu pro cílové publikum, mimo jiné v závislosti na finančních a technologických možnostech. Z výsledků je patrný vzrůstající důraz na in-house vývoj a syntézu hlasů osob spojených s prostředím zkoumaných mediálních organizací.
This thesis focuses on the implementation of voice synthesis technology in selected Czech media outlets. It examines how public service and private media with different funding and operating models work with the deployment of speech technologies, specifically voice synthesis, in their operations. The research was conducted using a qualitative method of semi-structured interviews with research and production staff involved in the development of AI technologies. Subsequently, an analysis of the respondents' statements was conducted. The results point to an increasing interest in the implementation of the technology under consideration, with individual editorial offices seeking to expand the availability of their content to the target audience, depending, among other things, on financial and technological possibilities. The results show an increasing emphasis on in- house development and a synthesis of the voices of those associated with the backgrounds of the media organisations surveyed.