Rozvoj kreativity a svébytnosti v procesech učení u žáka 1.st. ZŠ
Development of creativity and distinctiveness in learning processes of a primary school pupil
dizertační práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201711Identifikátory
SIS: 282199
Kolekce
- Kvalifikační práce [20516]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Seberová, Alena
Kafková, Helena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
23. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
rozvoj kreativity, primární škola, svébytnost, well-being, revize RVP ZVKlíčová slova (anglicky)
development of creativity, primary school, autonomy, well-being, FEP PEDisertační práce se zabývá analýzou přínosů a úskalí implementace metod autorské kreativizačně-edukační strategie Cool Animal School - Learning through joy (CAS) do edukačního procesu na 1. st. ZŠ. Design souboru 50 typů úkolů a aktivit zaměřených na rozvoj kreativity a svébytnosti žáka vychází z mé mnohaleté pedagogické praxe učitelky na 1. a 2. st. ZŠ a je navržen tak, aby obsahoval široké, vnitřně diferencované, spektrum prostředků, jak žákovi umožnit objevit a kultivovat své potencionality. Akční výzkum byl realizován na 21 českých základních školách na výzkumném vzorku N=722 a byl při něm využit smíšený výzkumný design, přičemž hlavním rámcem je přístup kvalitativní, který je doplněn v dílčích aspektech řešení problematiky kvantitativním. Hlavními výzkumnými metodami byly přímé pozorování, polostrukturovaný dotazník pro žáky (příp. rozhovor v závislosti na věku), polostrukturovaný dotazník pro učitele. Metodou zpracování dat byla analýza pozorovacích archů a analýza dotazníků. Získaná data posloužila pro zpracování kazuistik vybraných žáků, jež poskytují přehled přínosů a úskalí zvolených metod CAS pro jejich multidimenzionální rozvoj i další návrhy práce s nimi. Výsledky výzkumu přinesly pozitivní zjištění o vlivu strategie CAS na rozvoj kreativity žáků v oblastech vizuálně-výtvarné,...
The dissertation deals with the analysis of the benefits and pitfalls of implementing the methods of the author's creativity-educational strategy Cool Animal School - Learning through joy (CAS) into the educational process at primary school. The design of the set of 50 types of tasks and activities aimed at developing the creativity and individuality of the pupil is based on my many years of teaching experience as a teacher at primary and secondary school and is designed to contain a wide, internally differentiated, spectrum of means to enable the pupils to discover and cultivate their potentialities. The action research was carried out in 21 Czech primary schools with a research sample of N=722 and a mixed research design was used, with the main framework being a qualitative approach, which is supplemented in partial aspects of solving the problem with a quantitative one. The main research methods were direct observation, semi-structured questionnaire for pupils, semi- structured questionnaire for teachers. The method of data processing was the analysis of observation sheets and analysis of questionnaires. The obtained data were used to process the case studies of selected students, which provide an overview of the benefits and pitfalls of the selected CAS methods for their multidimensional...
