Rather a reader than the author: Imagination and its bounds in the work of Soren Kierkegaard
Víc čtenář než autor: obrazotvornost a její hranice v díle Sorena Kierkegaarda
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201603Identifiers
Study Information System: 278373
Collections
- Kvalifikační práce [24310]
Author
Advisor
Referee
Čapek, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
9. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Soren Kierkegaard|Projekce|Obrazotvornost|Nepřímá komunikace|Sebepoznání|Imaginární konstrukce|Boží milostKeywords (English)
Soren Kierkegaard|Projection|Imagination|Indirect communication|Self-knowledge|Imaginary construction|Grace(česky) Tato práce zkoumá fenomén projekce a její roli při nabývání sebepoznání v díle Sorena Kierkegaarda. Činí tak na základě vyložení ontologických východisek projekce a odvozuje její původ ke kapacitě obrazotvornosti. Tato východiska slouží k pochopení Kierkegaardovy výchovné metody v kontextu projekce a tím i role, kterou projekce hraje při dosahování sebepoznání, a v čem spočívají hranice lidského přičinění v rámci tohoto procesu, za nimiž se stává nezbytným Boží působení. Vzhledem k tomu, že zpracování tohoto tématu v sekundární literatuře je nedostatečné, vychází práce především z vlastní rekonstrukce Kierkegaardova chápání této problematiky. Ta je provedena srovnáním různých dílčích pojednání týkajících se této problematiky, která jsou obsažena v širokém okruhu Kierkegaardových děl. Práce konstatuje, že Kierkegaard ve svém díle předvádí přizpůsobení se a dalšího rozvíjení "přirozeně" probíhajícího fenoménu projekce, jehož cílem je nárůst vědomí, a že tento fenomén je veden i završován Bohem.
(in English) This work explores the phenomenon of projection and its role in gaining self-knowledge in the work of Soren Kierkegaard. It does so by articulating the ontological presuppositions of projection and tracing its origin to the faculty of imagination. These foundations serve to understand the method of Kierkegaard within the context of projection, and as such, the role projection plays in attaining self-knowledge, and wherein lie the limits of human contribution in this process, beyond which divine intervention becomes necessary. As the treatment of this topic in secondary literature is sparse, the work proceeds mainly by reconstructing Kierkegaard's understanding of this issue. This is done by comparing the various fragmentary treatments relating to the issue, presented in a wide range of Kierkegaard's works. The thesis finds that in his works Kierkegaard integrates and further develops a "naturally" occurring phenomenon of projection that has as its goal the growth of consciousness, and that this phenomenon is both guided and finalized by God.