Rather a reader than the author: Imagination and its bounds in the work of Soren Kierkegaard
Víc čtenář než autor: obrazotvornost a její hranice v díle Sorena Kierkegaarda
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201603Identifikátory
SIS: 278373
Kolekce
- Kvalifikační práce [24311]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čapek, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
9. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Soren Kierkegaard|Projekce|Obrazotvornost|Nepřímá komunikace|Sebepoznání|Imaginární konstrukce|Boží milostKlíčová slova (anglicky)
Soren Kierkegaard|Projection|Imagination|Indirect communication|Self-knowledge|Imaginary construction|Grace(česky) Tato práce zkoumá fenomén projekce a její roli při nabývání sebepoznání v díle Sorena Kierkegaarda. Činí tak na základě vyložení ontologických východisek projekce a odvozuje její původ ke kapacitě obrazotvornosti. Tato východiska slouží k pochopení Kierkegaardovy výchovné metody v kontextu projekce a tím i role, kterou projekce hraje při dosahování sebepoznání, a v čem spočívají hranice lidského přičinění v rámci tohoto procesu, za nimiž se stává nezbytným Boží působení. Vzhledem k tomu, že zpracování tohoto tématu v sekundární literatuře je nedostatečné, vychází práce především z vlastní rekonstrukce Kierkegaardova chápání této problematiky. Ta je provedena srovnáním různých dílčích pojednání týkajících se této problematiky, která jsou obsažena v širokém okruhu Kierkegaardových děl. Práce konstatuje, že Kierkegaard ve svém díle předvádí přizpůsobení se a dalšího rozvíjení "přirozeně" probíhajícího fenoménu projekce, jehož cílem je nárůst vědomí, a že tento fenomén je veden i završován Bohem.
(in English) This work explores the phenomenon of projection and its role in gaining self-knowledge in the work of Soren Kierkegaard. It does so by articulating the ontological presuppositions of projection and tracing its origin to the faculty of imagination. These foundations serve to understand the method of Kierkegaard within the context of projection, and as such, the role projection plays in attaining self-knowledge, and wherein lie the limits of human contribution in this process, beyond which divine intervention becomes necessary. As the treatment of this topic in secondary literature is sparse, the work proceeds mainly by reconstructing Kierkegaard's understanding of this issue. This is done by comparing the various fragmentary treatments relating to the issue, presented in a wide range of Kierkegaard's works. The thesis finds that in his works Kierkegaard integrates and further develops a "naturally" occurring phenomenon of projection that has as its goal the growth of consciousness, and that this phenomenon is both guided and finalized by God.