Toxicita na sociálních sítích a její souvislost s mentální pohodou vysokoškolských studentů a studentek
Social media toxicity and its relationship with the mental well-being of university students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201431Identifiers
Study Information System: 273940
Collections
- Kvalifikační práce [19617]
Author
Advisor
Referee
Petrúšek, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology with specialisation in Applied Research and Its Methodology
Department
Department of Sociology
Date of defense
23. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
toxicita, sociální sítě, TikTok, Instagram, Facebook, X, online prostředí, důsledky, virtuální chováníKeywords (English)
toxicity, social media, TikTok, Instagram, Facebook, X, online environment, consequences, virtual behaviorV této diplomové práci se zaměřuji na zkoumaní souvislosti toxického obsahu na sociálních sítích s mentální pohodou vysokoškoláků. Sociální sítě v soudobém světě reprezentují platformu pro komunikaci, sdílení informací a budovaní sociálních vztahů, avšak zároveň mohou být prostředím šířícím toxické chování, jako je kyberšikana, verbální agrese nebo sexuální obtěžování. V práci se snažím objasnit, jakou souvislost má tento typ interakcí na mentální pohodu vysokoškolských studentů a studentek. V teoretické části práce jsem se věnovala definici mentální pohody a výzkumům, zabývajícími se mentální pohodou u vysokoškolských studentů a studentek. Zmiňuji tam také souvislost sociálních sítí a toxického obsahu s mentální pohodou vysokoškolských studentů, na které se dále se zaměřuji z hlediska jejich definice a vývoje. Poté popisuji toxicitu v online prostředí a její druhy a následně se věnuji mentální pohodě a dosavadním studiím, které zkoumaly důsledky vlivu toxického obsahu na sociálních sítích na mentální pohodu. Poté jsou v metodologické části popsány výzkumné otázky a hypotézy a je představeno dotazníkové šetření na vzorku 456 vysokoškolských studentů a studentek, které se zabývá jejich zkušenostmi s toxickým obsahem a jeho dopadem na jejich mentální pohodu. V praktické části následně představuji...
In this thesis, I focus on examining the association of toxic content on social media with mental well-being in university students. Social networks in the contemporary world represent a platform for communication, information sharing, and social relationship building, but they can also be an environment that spreads toxic behaviors such as cyberbullying, verbal aggression, and sexual harassment. In this thesis, I seek to elucidate how these types of interactions are related to the mental well-being of male and female college students. In the theoretical part of the thesis, I discuss the definition of mental well-being and the research on mental well-being in university students. There, I also mention the association of social networking and toxic content with mental well-being in university students, which I further focus on in terms of their definition and development. I then describe toxicity in the online environment and its types and then discuss mental well-being and previous studies that have examined the effects of toxic content on social networking sites on mental well-being. The methodology section then describes the research questions and hypotheses, and presents a questionnaire survey of a sample of 456 university students to explore their experiences of toxic content and its impact on...
