Show simple item record

Social media influencers. An attempt to analyze the opinion influences of influencers on Instagram in the field of fashion.
dc.contributor.advisorJeřábek, Hynek
dc.creatorIpatova, Inna
dc.date.accessioned2025-07-17T09:25:33Z
dc.date.available2025-07-17T09:25:33Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/201401
dc.description.abstractThis thesis examines the influence of fashion influencers on the social network Instagram and their impact on the opinions and views on fashion among young women. The aim of the research was to explore the ways in which influencers affect their audiences and which specific content elements are key for users when deciding to purchase fashion products. The theoretical part introduces communication models such as the two-step and multi-step flow of communication, the theory of weak ties, principles of influence, and modern concepts explaining the spread of trends in the digital space. The practical part is based on qualitative research combining fifteen in-depth interviews and a visual analysis of fifteen randomly selected posts from fashion influencers. The findings of this thesis show that the key factors influencing follower trust are authenticity, visual style, shared values with followers, an expert approach, and long-term consistency in published content. The visual aspects of posts, such as composition, colors, setting, the way products are presented, and image quality, significantly affect the perception of the content. Product purchases are motivated not only by aesthetic appeal but also by emotional connection to the influencer. This thesis contributes to the understanding of opinion...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá působením módních influencerů na sociální síti Instagram a jejich vlivem na názory a názory na módu mladých žen. Cílem výzkumu bylo prozkoumat, jakými způsoby influenceři ovlivňují své publikum a jaké konkrétní prvky obsahu jsou pro uživatelky klíčové při rozhodování o nákupu módních produktů. V teoretické části práce jsou představeny komunikační modely dvoustupňový a vícestupňový tok komunikace, teorie slabých vazeb, principy vlivu a moderní koncepty, které vysvětlují šíření trendů v digitálním prostoru. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu kombinujícím patnáct hloubkových rozhovorů a vizuální analýzu patnácti náhodně vybraných příspěvků módních influencerů. Výsledky této práce ukazují, že klíčovými faktory ovlivňujícími důvěru sledujících jsou autenticita, vizuální styl, sdílené hodnoty se sledujícími, expertní přístup a dlouhodobá konzistence zveřejňovaného obsahu. Vizuální stránka příspěvků, a to kompozice, barvy, prostředí, a způsob prezentace produktů a kvalita snímku výrazně ovlivňují vnímání obsahu. Koupě produktů bývá motivována nejen estetickou přitažlivostí, ale i emocionálním napojením na influencera. Práce přispívá k porozumění mechanismům názorového vůdcovství v online prostředí a nabízí vhled do současného fungování módních trendů na...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectopinion leadersen_US
dc.subjectinfluencersen_US
dc.subjectinfluenceen_US
dc.subjectfollowersen_US
dc.subjectaudienceen_US
dc.subjectInstagramen_US
dc.subjectnázoroví vůdcics_CZ
dc.subjectinfuenceřics_CZ
dc.subjectvlivcs_CZ
dc.subjectsledujícícs_CZ
dc.subjectpublikumcs_CZ
dc.subjectInstagramcs_CZ
dc.titleInfluenceři na sociálních sítích. Pokus o analýzu názorových vlivů influencerů na Instagramu v oblasti módy.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-23
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId274242
dc.title.translatedSocial media influencers. An attempt to analyze the opinion influences of influencers on Instagram in the field of fashion.en_US
dc.contributor.refereeHeřmanová, Marie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology with specialisation in Applied Research and Its Methodologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology with specialisation in Applied Research and Its Methodologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá působením módních influencerů na sociální síti Instagram a jejich vlivem na názory a názory na módu mladých žen. Cílem výzkumu bylo prozkoumat, jakými způsoby influenceři ovlivňují své publikum a jaké konkrétní prvky obsahu jsou pro uživatelky klíčové při rozhodování o nákupu módních produktů. V teoretické části práce jsou představeny komunikační modely dvoustupňový a vícestupňový tok komunikace, teorie slabých vazeb, principy vlivu a moderní koncepty, které vysvětlují šíření trendů v digitálním prostoru. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu kombinujícím patnáct hloubkových rozhovorů a vizuální analýzu patnácti náhodně vybraných příspěvků módních influencerů. Výsledky této práce ukazují, že klíčovými faktory ovlivňujícími důvěru sledujících jsou autenticita, vizuální styl, sdílené hodnoty se sledujícími, expertní přístup a dlouhodobá konzistence zveřejňovaného obsahu. Vizuální stránka příspěvků, a to kompozice, barvy, prostředí, a způsob prezentace produktů a kvalita snímku výrazně ovlivňují vnímání obsahu. Koupě produktů bývá motivována nejen estetickou přitažlivostí, ale i emocionálním napojením na influencera. Práce přispívá k porozumění mechanismům názorového vůdcovství v online prostředí a nabízí vhled do současného fungování módních trendů na...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis examines the influence of fashion influencers on the social network Instagram and their impact on the opinions and views on fashion among young women. The aim of the research was to explore the ways in which influencers affect their audiences and which specific content elements are key for users when deciding to purchase fashion products. The theoretical part introduces communication models such as the two-step and multi-step flow of communication, the theory of weak ties, principles of influence, and modern concepts explaining the spread of trends in the digital space. The practical part is based on qualitative research combining fifteen in-depth interviews and a visual analysis of fifteen randomly selected posts from fashion influencers. The findings of this thesis show that the key factors influencing follower trust are authenticity, visual style, shared values with followers, an expert approach, and long-term consistency in published content. The visual aspects of posts, such as composition, colors, setting, the way products are presented, and image quality, significantly affect the perception of the content. Product purchases are motivated not only by aesthetic appeal but also by emotional connection to the influencer. This thesis contributes to the understanding of opinion...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV