Zobrazit minimální záznam

Results of physics education at the end of upper secondary school
Výsledky fyzikálního vzdělávání na konci středoškolského studia
dc.contributor.advisorMandíková, Dana
dc.creatorPschotnerová, Petra
dc.date.accessioned2025-07-15T08:59:37Z
dc.date.available2025-07-15T08:59:37Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/201002
dc.description.abstractThis thesis focuses on the outcomes of physics education of students at the end of upper secondary school in the Czech Republic. We present conclusions from a questionnaire survey conducted among physics teachers and final-year students, based on a literature review. The study mapped the number of physics lessons in upper secondary schools and the format of the final physics exam in the Czech Republic and selected countries. The core of the thesis are the results of the repeated specialized physics test TIMSS Advanced 1995, which was taken by 1 794 final-year students from 81 general upper secondary schools across the Czech Republic in 2023. In 1995, this test was taken by 819 students from 90 schools. In addition to comparing the overall test scores, we also present results by content areas, changes in mean achievement in individual test items, results of boys and girls, and results of selected groups of students. The test data are processed first by classical test theory and then by the Item Response Theory. Final chapter of the thesis contains a series of physics problems that might be used to verify the physics knowledge of general upper secondary school students.en_US
dc.description.abstractTato práce se zaměřuje na výsledky fyzikálního vzdělávání žáků na konci střední školy v České republice. Prezentujeme závěry z dotazníkového výzkumu mezi učiteli fyziky a maturanty, který byl zrealizován na základě provedené rešerše. Byla zmapována hodinová dotace fyziky na středních školách a forma závěrečné zkoušky z fyziky v Česku a ve vybraných zemích. Jádrem práce je vyhodnocení opakovaného specializovaného fyzikálního testu TIMSS Advanced 1995, kterého se v roce 2023 zúčastnilo 1 794 žáků posledních ročníků 81 gymnázií v celé České republice. V roce 1995 tento test absolvovalo 819 žáků z 90 gymnázií. Kromě porovnání celkového skóre v testu prezentujeme také výsledky podle obsahových oblastí, změny průměrné úspěšnosti v jednotlivých testových položkách, výsledky chlapců a dívek a výsledky vybraných skupin žáků. Data z testu jsou zpracována nejprve klasickou testovou teorií a následně metodou IRT. Práci uzavírá série úloh z fyziky, které slouží k ověřování fyzikálních znalostí žáků gymnázií.cs_CZ
dc.languageSlovenčinacs_CZ
dc.language.isosk_SK
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectTIMSS Advanced|physics education|knowledge of physics|Czech general upper secondary school studentsen_US
dc.subjectTIMSS Advanced|fyzikální vzdělávání|fyzikální znalosti|čeští gymnazistécs_CZ
dc.titleVýsledky fyzikálneho vzdelávania na konci stredoškolského štúdiask_SK
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-24
dc.description.departmentKatedra didaktiky fyzikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Physics Educationen_US
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId224290
dc.title.translatedResults of physics education at the end of upper secondary schoolen_US
dc.title.translatedVýsledky fyzikálního vzdělávání na konci středoškolského studiacs_CZ
dc.contributor.refereeHejnová, Eva
dc.contributor.refereeMartinková, Patrícia
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhysics Education and General Problems of Physicsen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika fyziky a obecné otázky fyzikycs_CZ
thesis.degree.programDidaktika fyziky a obecné otázky fyzikycs_CZ
thesis.degree.programPhysics Education and General Problems of Physicsen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika fyziky a obecné otázky fyzikycs_CZ
uk.degree-discipline.enPhysics Education and General Problems of Physicsen_US
uk.degree-program.csDidaktika fyziky a obecné otázky fyzikycs_CZ
uk.degree-program.enPhysics Education and General Problems of Physicsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato práce se zaměřuje na výsledky fyzikálního vzdělávání žáků na konci střední školy v České republice. Prezentujeme závěry z dotazníkového výzkumu mezi učiteli fyziky a maturanty, který byl zrealizován na základě provedené rešerše. Byla zmapována hodinová dotace fyziky na středních školách a forma závěrečné zkoušky z fyziky v Česku a ve vybraných zemích. Jádrem práce je vyhodnocení opakovaného specializovaného fyzikálního testu TIMSS Advanced 1995, kterého se v roce 2023 zúčastnilo 1 794 žáků posledních ročníků 81 gymnázií v celé České republice. V roce 1995 tento test absolvovalo 819 žáků z 90 gymnázií. Kromě porovnání celkového skóre v testu prezentujeme také výsledky podle obsahových oblastí, změny průměrné úspěšnosti v jednotlivých testových položkách, výsledky chlapců a dívek a výsledky vybraných skupin žáků. Data z testu jsou zpracována nejprve klasickou testovou teorií a následně metodou IRT. Práci uzavírá série úloh z fyziky, které slouží k ověřování fyzikálních znalostí žáků gymnázií.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the outcomes of physics education of students at the end of upper secondary school in the Czech Republic. We present conclusions from a questionnaire survey conducted among physics teachers and final-year students, based on a literature review. The study mapped the number of physics lessons in upper secondary schools and the format of the final physics exam in the Czech Republic and selected countries. The core of the thesis are the results of the repeated specialized physics test TIMSS Advanced 1995, which was taken by 1 794 final-year students from 81 general upper secondary schools across the Czech Republic in 2023. In 1995, this test was taken by 819 students from 90 schools. In addition to comparing the overall test scores, we also present results by content areas, changes in mean achievement in individual test items, results of boys and girls, and results of selected groups of students. The test data are processed first by classical test theory and then by the Item Response Theory. Final chapter of the thesis contains a series of physics problems that might be used to verify the physics knowledge of general upper secondary school students.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantChvál, Martin
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV