Výsledky fyzikálneho vzdelávania na konci stredoškolského štúdia
Results of physics education at the end of upper secondary school
Výsledky fyzikálního vzdělávání na konci středoškolského studia
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201002Identifiers
Study Information System: 224290
Collections
- Kvalifikační práce [11597]
Author
Advisor
Consultant
Chvál, Martin
Referee
Hejnová, Eva
Martinková, Patrícia
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Physics Education and General Problems of Physics
Department
Department of Physics Education
Date of defense
24. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Slovak
Grade
Pass
Keywords (Czech)
TIMSS Advanced|fyzikální vzdělávání|fyzikální znalosti|čeští gymnazistéKeywords (English)
TIMSS Advanced|physics education|knowledge of physics|Czech general upper secondary school studentsTato práce se zaměřuje na výsledky fyzikálního vzdělávání žáků na konci střední školy v České republice. Prezentujeme závěry z dotazníkového výzkumu mezi učiteli fyziky a maturanty, který byl zrealizován na základě provedené rešerše. Byla zmapována hodinová dotace fyziky na středních školách a forma závěrečné zkoušky z fyziky v Česku a ve vybraných zemích. Jádrem práce je vyhodnocení opakovaného specializovaného fyzikálního testu TIMSS Advanced 1995, kterého se v roce 2023 zúčastnilo 1 794 žáků posledních ročníků 81 gymnázií v celé České republice. V roce 1995 tento test absolvovalo 819 žáků z 90 gymnázií. Kromě porovnání celkového skóre v testu prezentujeme také výsledky podle obsahových oblastí, změny průměrné úspěšnosti v jednotlivých testových položkách, výsledky chlapců a dívek a výsledky vybraných skupin žáků. Data z testu jsou zpracována nejprve klasickou testovou teorií a následně metodou IRT. Práci uzavírá série úloh z fyziky, které slouží k ověřování fyzikálních znalostí žáků gymnázií.
This thesis focuses on the outcomes of physics education of students at the end of upper secondary school in the Czech Republic. We present conclusions from a questionnaire survey conducted among physics teachers and final-year students, based on a literature review. The study mapped the number of physics lessons in upper secondary schools and the format of the final physics exam in the Czech Republic and selected countries. The core of the thesis are the results of the repeated specialized physics test TIMSS Advanced 1995, which was taken by 1 794 final-year students from 81 general upper secondary schools across the Czech Republic in 2023. In 1995, this test was taken by 819 students from 90 schools. In addition to comparing the overall test scores, we also present results by content areas, changes in mean achievement in individual test items, results of boys and girls, and results of selected groups of students. The test data are processed first by classical test theory and then by the Item Response Theory. Final chapter of the thesis contains a series of physics problems that might be used to verify the physics knowledge of general upper secondary school students.