Zobrazit minimální záznam

Heteronormative Defiance of the New Queer Cinema Movement
dc.contributor.advisorVochocová, Lenka
dc.creatorDoležel, Tomáš
dc.date.accessioned2025-07-14T08:12:36Z
dc.date.available2025-07-14T08:12:36Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200921
dc.description.abstractTato práce se zabývá fenoménem New Queer Cinema (NQC), který se v 90. letech etabloval jako radikální proud nezávislé kinematografie. Jejím cílem je identifikovat klíčové charakteristiky NQC napříč vybranými filmy (Poison; The Living End; Paris Is Burning), analyzovat jejich narativní a estetické strategie a zkoumat jejich kulturní a politický dopad. Práce se zaměřuje nejen na dobový kontext vzniku NQC - krizi AIDS, konzervativní reakci společnosti a marginalizaci LGBTQ+ komunity - ale také na jeho dlouhodobý vliv na queer kinematografii a formování queer identity diváků. Studie vychází ze sémiotické analýzy filmových obrazů a komparativního přístupu, přičemž je zasazena do rámce queer teorie. Klíčové koncepty zahrnují performativitu (Judith Butler, Gender Trouble), analýzu moci (Foucault, History of Sexuality), queer temporalitu (Halberstam, In a Queer Time and Place) a vliv mediálních reprezentací na proces identifikace queer subjektů. Výsledky potvrzují, že NQC nejen redefinovalo způsob zobrazování queer postav, ale zároveň vytvořilo prostor pro alternativní identity a kolektivní queer zkušenost. Výzkum prokazuje, že NQC představuje nejen milník queer kinematografie, ale také klíčový nástroj pro přehodnocení reprezentace genderu a sexuality. Filmy NQC, jak již dříve konstatovala B. Ruby Rich...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis explores the phenomenon of New Queer Cinema (NQC), which emerged in the 1990s as a radical movement within independent cinematography. Its goal is to identify the key characteristics of NQC across selected films (Poison, The Living End, Paris Is Burning), analyze their narrative and aesthetic strategies, and examine their cultural and political impact. The study focuses not only on the historical context of NQC's emergence- the AIDS crisis, the conservative societal reaction, and the marginalization of the LGBTQ+ community- but also on its long-term influence on queer cinematography and the formation of queer identity among viewers. The study employs semiotic analysis of film imagery and a comparative approach, placing its findings within the framework of queer theory. Key concepts include performativity (Judith Butler, Gender Trouble), power analysis (Foucault, History of Sexuality), queer temporality (Halberstam, In a Queer Time and Place), and the influence of media representations on the process of queer subject identification. The results confirm that NQC not only redefined the way queer characters are portrayed but also created space for alternative identities and a collective queer experience. The research demonstrates that NQC represents not only a milestone in queer...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectNew Queer Cinemaen_US
dc.subjectqueer representationen_US
dc.subjectqueer identity formationen_US
dc.subjectsubversive aestheticsen_US
dc.subjectqueer temporalityen_US
dc.subjectLGBTQ+ cinematographyen_US
dc.subjectNew Queer Cinemacs_CZ
dc.subjectqueer reprezentacecs_CZ
dc.subjectformování queer identitycs_CZ
dc.subjectsubverzní estetikacs_CZ
dc.subjectqueer temporalitacs_CZ
dc.subjectLGBTQ+ kinematografiecs_CZ
dc.titleHeteronormativní vzdor hnutí New Queer Cinemacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-23
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId238095
dc.title.translatedHeteronormative Defiance of the New Queer Cinema Movementen_US
dc.contributor.refereeHroch, Miloš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.programMediální studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá fenoménem New Queer Cinema (NQC), který se v 90. letech etabloval jako radikální proud nezávislé kinematografie. Jejím cílem je identifikovat klíčové charakteristiky NQC napříč vybranými filmy (Poison; The Living End; Paris Is Burning), analyzovat jejich narativní a estetické strategie a zkoumat jejich kulturní a politický dopad. Práce se zaměřuje nejen na dobový kontext vzniku NQC - krizi AIDS, konzervativní reakci společnosti a marginalizaci LGBTQ+ komunity - ale také na jeho dlouhodobý vliv na queer kinematografii a formování queer identity diváků. Studie vychází ze sémiotické analýzy filmových obrazů a komparativního přístupu, přičemž je zasazena do rámce queer teorie. Klíčové koncepty zahrnují performativitu (Judith Butler, Gender Trouble), analýzu moci (Foucault, History of Sexuality), queer temporalitu (Halberstam, In a Queer Time and Place) a vliv mediálních reprezentací na proces identifikace queer subjektů. Výsledky potvrzují, že NQC nejen redefinovalo způsob zobrazování queer postav, ale zároveň vytvořilo prostor pro alternativní identity a kolektivní queer zkušenost. Výzkum prokazuje, že NQC představuje nejen milník queer kinematografie, ale také klíčový nástroj pro přehodnocení reprezentace genderu a sexuality. Filmy NQC, jak již dříve konstatovala B. Ruby Rich...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the phenomenon of New Queer Cinema (NQC), which emerged in the 1990s as a radical movement within independent cinematography. Its goal is to identify the key characteristics of NQC across selected films (Poison, The Living End, Paris Is Burning), analyze their narrative and aesthetic strategies, and examine their cultural and political impact. The study focuses not only on the historical context of NQC's emergence- the AIDS crisis, the conservative societal reaction, and the marginalization of the LGBTQ+ community- but also on its long-term influence on queer cinematography and the formation of queer identity among viewers. The study employs semiotic analysis of film imagery and a comparative approach, placing its findings within the framework of queer theory. Key concepts include performativity (Judith Butler, Gender Trouble), power analysis (Foucault, History of Sexuality), queer temporality (Halberstam, In a Queer Time and Place), and the influence of media representations on the process of queer subject identification. The results confirm that NQC not only redefined the way queer characters are portrayed but also created space for alternative identities and a collective queer experience. The research demonstrates that NQC represents not only a milestone in queer...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeC
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV