Sexual Identity as Cinematic Subversion: the Discourse of New Queer Cinema
Sexuální identita jako filmová podvratnost: diskurz New Queer Cinema
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73582Identifikátory
SIS: 101109
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bláhová, Jindřiška
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie - Filmová věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
10. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
queer, queer film, queer čtení, queer filmová studia, queer teorie, formálně-obsahová analýza, kritická diskurzivní analýza, teorie autorství, New Queer Cinema, SwoonKlíčová slova (anglicky)
queer, queer cinema, queer reading, queer film studies, queer theory, formal-content analysis, critical discourse analysis, auteur theory, New Queer Cinema, SwoonDiplomová práce předkládá kapitolu filmových dějin New Queer Cinema jako paradigma subverzivních praktik queer filmu. Teoreticko-historická část postupně zavádí pojem queer, vykládá jeho možné aplikace na film v rámci queer filmových studií, a ve třetí kapitole kriticky představuje 'novou vlnu' queer filmu New Queer Cinema. Analytická část určuje jako východisko svého zkoumání pojem queer a jeho možné funkce. Je rozdělena do dvou oddílů: první předkládá formálně-obsahovou analýzu klíčového filmu Swoon (1992); na její výstupy navazuje závěrečná kapitola, která na základě čtyř navrhovaných analytických řezů zkoumá korpus filmů New Queer Cinema, a popisuje, jak vytvářejí queer diskurz. Výstupem práce je otevřený model možných přístupů ke queer filmu.
The thesis proposes the New Queer Cinema chapter of film history as a paradigm of queer film's subversive practices. The theoretically and historically focused first part establishes the term queer, expounds its possible applications to film in the realm of queer film studies and in the third chapter critically introduces the 'new wave' of queer film New Queer Cinema. The analytical part assigns queer and its possible functions as its basis for inquiry. It consists of two parts: the first performs the formal-content analysis of the pivotal film Swoon (1992); the final chapter builds on its conclusions and examines the corpus of New Queer Cinema films along four analytical cuts in order to describe how they produce the queer discourse. The final output of the thesis is an open model of prospective approaches to queer film.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Za rámec heteronormativního pojímání genderu a sexuality : queer jako identita, prostor a politická pozice
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOJahodová, Dita (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2011)Datum obhajoby: 17. 1. 2011This thesis presents the basic principles of the functioning of the heteronormative order: in what way heterosexuality is constructed as the norm and in what way it is maintained as such. The thesis simultaneously examines ... -
Struggles over Queer Space: Drag Kings' Appropriations of Performance Events in Prague
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOAyars, Emma Alise (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2024)Datum obhajoby: 14. 6. 2024 -
Nespatřené tělo: hledání literární podoby queer těla v románech Jeanette Winterson
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHlucháňová, Zuzana (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2012)Datum obhajoby: 7. 9. 2012Diplomová práce se zabývá otázkou, jakými literárními prostředky Jeanette Winterson v románech The Passion a Written on the Body znázorňuje queer tělo. Queer tělo pojímá tato práce jako krystalizující v diskontinuitních ...