Dištančné vzdelávanie počas pandémie COVID-19
Distance learning during the COVID-19 pandemic
Distanční vzdělávání během pandemie COVID-19
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200909Identifikátory
SIS: 277900
Kolekce
- Kvalifikační práce [24156]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šafr, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie se specializací Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
18. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Slovenština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dištančné vzdelávanie|rodičovská zapojenosť|nerovnosti vo vzdelávaní|vzdelávacia politika|pandemické opatreniaKlíčová slova (anglicky)
distance education|parental involvement|inequality in education|educational policy|pandemic precautions(česky) Tato bakalářská práce se zabývala otázkou rodičovské zapojenosti do vzdělávání během pandemie COVID-19 na Slovensku. Cílem bylo za pomoci diskurzivní rámcové analýzy prozkoumat, jak mediální diskurz odrážel a zároveň aktivně formoval společenská očekávání vůči rodičům, státu a dětem ve vzdělávacím procesu. Analýza vycházela z článků zveřejněných ve třech mainstreamových slovenských médiích v roce 2020. Zjištění ukázala, že média posilovala přenos odpovědnosti za vzdělávání na jednotlivce, především rodiče, přičemž tento přenos byl často doprovázen morálním apelem. Diskurz zároveň legitimizoval ústup státu z oblasti vzdělávání prostřednictvím neoliberálních mechanismů guvernmentality. Navíc reprodukoval genderové a třídní stereotypy, čímž přispíval k udržování hegemonických představ o uspořádání společnosti. Práce tak poukazuje na potřebu kritického reflektování mediálních diskurzů, které formují veřejné povědomí o odpovědnosti a sociální spravedlnosti.
(english) This bachelor's thesis examined the issue of parental involvement in education during the COVID-19 pandemic in Slovakia. The aim was to explore, through discursive frame analysis, how media discourse reflected and actively shaped societal expectations toward parents, the state, and children in the educational process. The analysis was based on articles published in three mainstream Slovak media outlets in 2020. The findings showed that the media reinforced the transfer of responsibility for education to individuals, particularly parents, and this transfer was often accompanied by a moral appeal. At the same time, the discourse legitimized the state's withdrawal from the sphere of education through neoliberal mechanisms of governmentality. Furthermore, it reproduced gender and class stereotypes, thus contributing to the maintenance of hegemonic notions of social order. The work thus highlights the need for a critical reflection on media discourses that shape public awareness of responsibility and social justice.