Možnosti a limity kreativní práce při tvorbě vizuálních efektů
Possibilities and Limits of Creativity in the Production of Visual Effects
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200908Identifikátory
SIS: 277522
Kolekce
- Kvalifikační práce [24156]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Česálková, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
10. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
VFX|práce|počítačové efekty|filmový průmysl|nová média|audiovizuální díloKlíčová slova (anglicky)
VFX|work|computer effects|film industry|new media|audiovisual workPráce s vizuálními efekty (VFX) představuje specifickou oblast kulturních průmyslů, jejíž pracovní podmínky a organizace stále nejsou dostatečně prozkoumány. Tato bakalářská práce se zaměřuje na popis pracovních zkušeností VFX tvůrců se zvláštním důrazem na roli týmové spolupráce a využití sociálních sítí, které výrazně ovlivňují jejich profesní praxi a možnosti uplatnění. Cílem studie je porozumět, jak práce VFX tvůrců probíhá, jak je organizována a jaké jsou její klíčové praktické aspekty, včetně finančního ohodnocení a profesní autonomie. Teoreticky práce navazuje na demokraticko-liberální teorie, které ve své studii The Politics of Cultural Work prezentuje Mark Banks. Výsledky výzkumu přinášejí nový pohled na pracovní realitu VFX tvůrců a přispívají k hlubšímu porozumění vztahu mezi tvůrčí autonomií a systémovou realitou současného trhu kulturních průmyslů. Klíčová slova VFX, vizuální efekty, pracovní podmínky, týmová spolupráce, sociální sítě, kolektivní umění kulturní průmysly, demokraticko-liberální teorie, Mark Banks, empirický výzkum
Work in visual effects (VFX) represents a specific area within the cultural industries, whose working conditions and organizational structures remain insufficiently explored. This bachelor's thesis focuses on describing the work experiences of VFX creators, with particular emphasis on the role of team collaboration and the use of social media, which significantly influence their professional practice and opportunities. The aim of the study is to understand how the work of VFX creators is carried out, how it is organized, and what the key practical aspects are, including financial compensation and professional autonomy. Theoretically, the work builds on democratic-liberal theories as presented by Mark Banks in his study The Politics of Cultural Work. The research findings offer a new perspective on the working reality of VFX creators and contribute to a deeper understanding of the relationship between creative autonomy and the systemic realities of today's cultural industries market. Keywords VFX, visual effects, working conditions, team collaboration, social media, collective art, cultural industries, democratic-liberal theory, Mark Banks, empirical research