Zobrazit minimální záznam

The Role of the Class Teacher's Personality in Assessing the Psychosocial Environment of the School Classroom
dc.contributor.advisorPekárková, Simona
dc.creatorBeroušková, Natálie
dc.date.accessioned2025-07-11T09:12:54Z
dc.date.available2025-07-11T09:12:54Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200809
dc.description.abstractBakalářská práce se věnuje souvislosti mezi osobnostními charakteristikami Big Five u třídních učitelů a jejich posouzením psychosociálního klimatu ve školní třídě. V teoretické části je definován pojem psychosociální klima třídy, jeho dimenze, faktory, které ho tvoří, a možné způsoby jeho zkoumání. Dále je pozornost soustředěna na jednotlivé dimenze modelu Big Five a jejich souvislost s edukačním prostředím. Poukázáno je též na posuzování třídního klimatu z pohledu učitelů. Cíl empirické části práce spočívá v ověření existence vztahu osobnostních rysů extraverze, přívětivosti, svědomitosti, negativní emocionality a otevřenosti mysli u třídních učitelů s jejich posouzením psychosociálního klimatu ve třídách. Výsledky potvrdily statisticky významný vztah přívětivosti, svědomitosti a otevřenosti mysli a hodnocením třídního klimatu. Následně byla explorativně zkoumána role sociodemografických proměnných jako potenciálních moderátorů vztahu mezi strukturou osobnosti učitelů a posouzení klimatu, a také vliv osobnostních typů. Analýzy odhalily jeden signifikantní moderační efekt - věk učitele ovlivňoval vztah mezi rysem svědomitosti a vnímáním třídního klimatu. Statisticky významné rozdíly byly zjištěny také ve vnímání klimatu z hlediska čtyř identifikovaných osobnostních typů. Závěry této práce tak...cs_CZ
dc.description.abstractThe bachelor's thesis examines the relationship between Big Five personality traits of class teachers and their assessment of the psychosocial classroom environment. The theoretical section defines the concept of the classroom environment, its dimensions, components, and possible ways of examining it. Furthermore, attention is given to the dimensions of the Big Five model and their relevance to the learning environment. The assessment of the classroom environment from the perspective of teachers is also highlighted. The aim of the empirical section of the thesis is to confirm the existence of statistically significant relationships between the personality traits extraversion, agreeableness, conscientiousness, negative emotionality, and open-mindedness in class teachers with their classroom environment assessment. The results confirmed statistically significant relationships between agreeableness, conscientiousness, and open-mindedness with teachers' evaluations of the classroom environment. Subsequently, the role of sociodemographic variables as potential moderators of the relationship between teachers'personality structure and classroom environment assessments, as well as the influence of personality types, was explored. The analysis revealed one significant moderating effect - teacher age...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectClassroom environment|Assessment|Personality|Big Five|Class teacheren_US
dc.subjectPsychosociální klima třídy|Posuzování klimatu|Osobnost|Big Five|Třídní učitelcs_CZ
dc.titleRole osobnosti třídního učitele při posuzování psychosociálního klimatu ve školní tříděcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-18
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId272748
dc.title.translatedThe Role of the Class Teacher's Personality in Assessing the Psychosocial Environment of the School Classroomen_US
dc.contributor.refereeHein, Veronika
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se věnuje souvislosti mezi osobnostními charakteristikami Big Five u třídních učitelů a jejich posouzením psychosociálního klimatu ve školní třídě. V teoretické části je definován pojem psychosociální klima třídy, jeho dimenze, faktory, které ho tvoří, a možné způsoby jeho zkoumání. Dále je pozornost soustředěna na jednotlivé dimenze modelu Big Five a jejich souvislost s edukačním prostředím. Poukázáno je též na posuzování třídního klimatu z pohledu učitelů. Cíl empirické části práce spočívá v ověření existence vztahu osobnostních rysů extraverze, přívětivosti, svědomitosti, negativní emocionality a otevřenosti mysli u třídních učitelů s jejich posouzením psychosociálního klimatu ve třídách. Výsledky potvrdily statisticky významný vztah přívětivosti, svědomitosti a otevřenosti mysli a hodnocením třídního klimatu. Následně byla explorativně zkoumána role sociodemografických proměnných jako potenciálních moderátorů vztahu mezi strukturou osobnosti učitelů a posouzení klimatu, a také vliv osobnostních typů. Analýzy odhalily jeden signifikantní moderační efekt - věk učitele ovlivňoval vztah mezi rysem svědomitosti a vnímáním třídního klimatu. Statisticky významné rozdíly byly zjištěny také ve vnímání klimatu z hlediska čtyř identifikovaných osobnostních typů. Závěry této práce tak...cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor's thesis examines the relationship between Big Five personality traits of class teachers and their assessment of the psychosocial classroom environment. The theoretical section defines the concept of the classroom environment, its dimensions, components, and possible ways of examining it. Furthermore, attention is given to the dimensions of the Big Five model and their relevance to the learning environment. The assessment of the classroom environment from the perspective of teachers is also highlighted. The aim of the empirical section of the thesis is to confirm the existence of statistically significant relationships between the personality traits extraversion, agreeableness, conscientiousness, negative emotionality, and open-mindedness in class teachers with their classroom environment assessment. The results confirmed statistically significant relationships between agreeableness, conscientiousness, and open-mindedness with teachers' evaluations of the classroom environment. Subsequently, the role of sociodemographic variables as potential moderators of the relationship between teachers'personality structure and classroom environment assessments, as well as the influence of personality types, was explored. The analysis revealed one significant moderating effect - teacher age...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV