Role osobnosti třídního učitele při posuzování psychosociálního klimatu ve školní třídě
The Role of the Class Teacher's Personality in Assessing the Psychosocial Environment of the School Classroom
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200809Identifikátory
SIS: 272748
Kolekce
- Kvalifikační práce [24310]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hein, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
18. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Psychosociální klima třídy|Posuzování klimatu|Osobnost|Big Five|Třídní učitelKlíčová slova (anglicky)
Classroom environment|Assessment|Personality|Big Five|Class teacherBakalářská práce se věnuje souvislosti mezi osobnostními charakteristikami Big Five u třídních učitelů a jejich posouzením psychosociálního klimatu ve školní třídě. V teoretické části je definován pojem psychosociální klima třídy, jeho dimenze, faktory, které ho tvoří, a možné způsoby jeho zkoumání. Dále je pozornost soustředěna na jednotlivé dimenze modelu Big Five a jejich souvislost s edukačním prostředím. Poukázáno je též na posuzování třídního klimatu z pohledu učitelů. Cíl empirické části práce spočívá v ověření existence vztahu osobnostních rysů extraverze, přívětivosti, svědomitosti, negativní emocionality a otevřenosti mysli u třídních učitelů s jejich posouzením psychosociálního klimatu ve třídách. Výsledky potvrdily statisticky významný vztah přívětivosti, svědomitosti a otevřenosti mysli a hodnocením třídního klimatu. Následně byla explorativně zkoumána role sociodemografických proměnných jako potenciálních moderátorů vztahu mezi strukturou osobnosti učitelů a posouzení klimatu, a také vliv osobnostních typů. Analýzy odhalily jeden signifikantní moderační efekt - věk učitele ovlivňoval vztah mezi rysem svědomitosti a vnímáním třídního klimatu. Statisticky významné rozdíly byly zjištěny také ve vnímání klimatu z hlediska čtyř identifikovaných osobnostních typů. Závěry této práce tak...
The bachelor's thesis examines the relationship between Big Five personality traits of class teachers and their assessment of the psychosocial classroom environment. The theoretical section defines the concept of the classroom environment, its dimensions, components, and possible ways of examining it. Furthermore, attention is given to the dimensions of the Big Five model and their relevance to the learning environment. The assessment of the classroom environment from the perspective of teachers is also highlighted. The aim of the empirical section of the thesis is to confirm the existence of statistically significant relationships between the personality traits extraversion, agreeableness, conscientiousness, negative emotionality, and open-mindedness in class teachers with their classroom environment assessment. The results confirmed statistically significant relationships between agreeableness, conscientiousness, and open-mindedness with teachers' evaluations of the classroom environment. Subsequently, the role of sociodemographic variables as potential moderators of the relationship between teachers'personality structure and classroom environment assessments, as well as the influence of personality types, was explored. The analysis revealed one significant moderating effect - teacher age...