Zobrazit minimální záznam

Use of Catalan and Spanish in Catalan schools
dc.contributor.advisorČermák, Petr
dc.creatorBlahová, Lucie
dc.date.accessioned2025-07-11T09:09:02Z
dc.date.available2025-07-11T09:09:02Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200798
dc.description.abstract(česky) Tato bakalářská práce se zabývá rozborem sociolingvistické situace v katalánském školství, konkrétně je zaměřena na používání španělštiny a katalánštiny na základních školách. Cílem práce je zjistit, do jaké míry je zastoupena španělština a katalánština při výuce na základních školách. V teoretické části se práce věnuje všeobecnému přehledu jazyků na Pyrenejském poloostrově a jejich historii, základním pojmům, jako je bilingvismus, diglosie či jazyková politika, a základním právním ustanovením týkajících se jazykové politiky Španělska i samotného Katalánska. Praktická část je složena z všeobecné analýzy typů škol, se kterými se v Katalánsku setkáváme, založené na statistických údajích Statistického úřadu Katalánska a případové studie, která se zabývá konkrétními typy škol a rozebírá jejich internetové stránky. Výsledky ukazují, že ve výuce je naprostá převaha katalánštiny nad španělštinou, a to i v případě některých soukromých škol, u kterých se mohlo předpokládat, že by tomu tak být nemuselo. Z práce vyplývá, že jazykem výuky na základních školách v Katalánsku je primárně katalánština.cs_CZ
dc.description.abstract(in English) This bachelor thesis analyses the sociolinguistic situation in the Catalan school system, specifically focusing on the use of Spanish and Catalan in primary schools. The aim of the thesis is to determine the extent to which Spanish and Catalan are represented in primary school teaching. In the theoretical part, the thesis deals with a general overview of the languages of the Iberian Peninsula and their history, basic concepts such as bilingualism, diglossia or language policy, and fundamental legal provisions concerning language policy in Spain and Catalonia itself. The practical part is composed of a general analysis of the types of schools encountered in Catalonia, based on statistical data from the Statistical Institute of Catalonia, and a case study that looks at specific types of schools and analyses their websites. The results show that there is an overwhelming predominance of Catalan over Spanish in the classroom, even in the case of some private schools where it might have been assumed that this might not be the case. The thesis shows that the language of instruction in primary schools in Catalonia is primarily Catalan.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecteducation|Catalonia|bilingualism|Catalan|Spanishen_US
dc.subjectškolství|Katalánsko|bilingvismus|katalánština|španělštinacs_CZ
dc.titleUžívání katalánštiny a španělštiny v katalánských školáchcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-16
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId270237
dc.title.translatedUse of Catalan and Spanish in Catalan schoolsen_US
dc.contributor.refereeRubešová, Štěpánka
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHispanian Studiesen_US
thesis.degree.disciplineHispanistikacs_CZ
thesis.degree.programHispanistikacs_CZ
thesis.degree.programHispanian Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHispanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enHispanian Studiesen_US
uk.degree-program.csHispanistikacs_CZ
uk.degree-program.enHispanian Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Tato bakalářská práce se zabývá rozborem sociolingvistické situace v katalánském školství, konkrétně je zaměřena na používání španělštiny a katalánštiny na základních školách. Cílem práce je zjistit, do jaké míry je zastoupena španělština a katalánština při výuce na základních školách. V teoretické části se práce věnuje všeobecnému přehledu jazyků na Pyrenejském poloostrově a jejich historii, základním pojmům, jako je bilingvismus, diglosie či jazyková politika, a základním právním ustanovením týkajících se jazykové politiky Španělska i samotného Katalánska. Praktická část je složena z všeobecné analýzy typů škol, se kterými se v Katalánsku setkáváme, založené na statistických údajích Statistického úřadu Katalánska a případové studie, která se zabývá konkrétními typy škol a rozebírá jejich internetové stránky. Výsledky ukazují, že ve výuce je naprostá převaha katalánštiny nad španělštinou, a to i v případě některých soukromých škol, u kterých se mohlo předpokládat, že by tomu tak být nemuselo. Z práce vyplývá, že jazykem výuky na základních školách v Katalánsku je primárně katalánština.cs_CZ
uk.abstract.en(in English) This bachelor thesis analyses the sociolinguistic situation in the Catalan school system, specifically focusing on the use of Spanish and Catalan in primary schools. The aim of the thesis is to determine the extent to which Spanish and Catalan are represented in primary school teaching. In the theoretical part, the thesis deals with a general overview of the languages of the Iberian Peninsula and their history, basic concepts such as bilingualism, diglossia or language policy, and fundamental legal provisions concerning language policy in Spain and Catalonia itself. The practical part is composed of a general analysis of the types of schools encountered in Catalonia, based on statistical data from the Statistical Institute of Catalonia, and a case study that looks at specific types of schools and analyses their websites. The results show that there is an overwhelming predominance of Catalan over Spanish in the classroom, even in the case of some private schools where it might have been assumed that this might not be the case. The thesis shows that the language of instruction in primary schools in Catalonia is primarily Catalan.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV