Užívání katalánštiny a španělštiny v katalánských školách
Use of Catalan and Spanish in Catalan schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200798Identifiers
Study Information System: 270237
Collections
- Kvalifikační práce [24672]
Author
Advisor
Referee
Rubešová, Štěpánka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
16. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školství|Katalánsko|bilingvismus|katalánština|španělštinaKeywords (English)
education|Catalonia|bilingualism|Catalan|Spanish(česky) Tato bakalářská práce se zabývá rozborem sociolingvistické situace v katalánském školství, konkrétně je zaměřena na používání španělštiny a katalánštiny na základních školách. Cílem práce je zjistit, do jaké míry je zastoupena španělština a katalánština při výuce na základních školách. V teoretické části se práce věnuje všeobecnému přehledu jazyků na Pyrenejském poloostrově a jejich historii, základním pojmům, jako je bilingvismus, diglosie či jazyková politika, a základním právním ustanovením týkajících se jazykové politiky Španělska i samotného Katalánska. Praktická část je složena z všeobecné analýzy typů škol, se kterými se v Katalánsku setkáváme, založené na statistických údajích Statistického úřadu Katalánska a případové studie, která se zabývá konkrétními typy škol a rozebírá jejich internetové stránky. Výsledky ukazují, že ve výuce je naprostá převaha katalánštiny nad španělštinou, a to i v případě některých soukromých škol, u kterých se mohlo předpokládat, že by tomu tak být nemuselo. Z práce vyplývá, že jazykem výuky na základních školách v Katalánsku je primárně katalánština.
(in English) This bachelor thesis analyses the sociolinguistic situation in the Catalan school system, specifically focusing on the use of Spanish and Catalan in primary schools. The aim of the thesis is to determine the extent to which Spanish and Catalan are represented in primary school teaching. In the theoretical part, the thesis deals with a general overview of the languages of the Iberian Peninsula and their history, basic concepts such as bilingualism, diglossia or language policy, and fundamental legal provisions concerning language policy in Spain and Catalonia itself. The practical part is composed of a general analysis of the types of schools encountered in Catalonia, based on statistical data from the Statistical Institute of Catalonia, and a case study that looks at specific types of schools and analyses their websites. The results show that there is an overwhelming predominance of Catalan over Spanish in the classroom, even in the case of some private schools where it might have been assumed that this might not be the case. The thesis shows that the language of instruction in primary schools in Catalonia is primarily Catalan.