Komparace tělesné zdatnosti dětí z atletické přípravky a nesportujících dětí základní školy
Comparison of physical fitness between children in an athletics training program and non-sporting primary school children
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200789Identifikátory
SIS: 271073
Kolekce
- Kvalifikační práce [9140]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bačáková, Radka
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se specializací Výchova v přírodě
Katedra / ústav / klinika
Atletika
Datum obhajoby
20. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
atletika, měření výkonnosti, mladší školní věk, motorické testy, sportující děti, nesportující dětiKlíčová slova (anglicky)
athletics, physical ability, early school age, motor performance test, sporting children, non-sporting childrenNázev práce: Komparace tělesné zdatnosti dětí z atletické přípravky a nesportujících dětí základní školy Cíle práce: Cílem práce je pomocí vybraných motorických testů porovnat tělesnou zdatnost dětí z atletické přípravky a nesportujících dětí základní školy. Metoda práce: Výzkumný soubor tvořilo 26 dívek ve věku 8-9 let, které byly rozděleny na pravidelně sportující a nesportující. K hodnocení motorických testů bylo využito sedmi testů: skok daleký z místa, člunkový běh 4 x 10 metrů, sed-leh, Beep test, test rovnováhy "plameňák", test flexibility a dynamometrie dominantní ruky. Získaná data byla zpracována pomocí popisné statistiky a testu Mann-Whitney. Testování probíhalo na atletickém stadionu ASK Slavia Praha a v tělocvičně na ZŠ Jižní. Výsledky práce: Výsledky ukázaly, že sportující dívky dosahují lepších výkonů ve většině testů. Statisticky významné rozdíly byly zjištěny v testech výbušnosti (p = 0,011), rychlosti (p = 0,001) a síly dominantní ruky (p = 0,001). V oblasti rovnováhy (p = 0,070), vytrvalosti (p = 0,190) a silové vytrvalosti (p = 0,077) byly rozdíly mezi skupinami bez statistické významnosti. Flexibilita (p = 0,818) byla jedinou motorickou schopností, ve které dosáhly lepších průměrných výsledků nesportující dívky. Klíčová slova: Atletika, měření výkonnosti, mladší školní věk,...
Title: Comparison of physical fitness between children in an athletics training program and non-sporting primary school children Aims: The aim of this thesis is to compare the physical fitness of children attending an athletics preparatory program and non-sporting primary school children using selected motor tests. Methods: The research sample consisted of 26 girls aged 8-9 years, divided into regularly training and non-training groups. To evaluate motor performance, seven tests were used: standing long jump, 4 × 10 m shuttle run, sit-ups, Beep test, balance test (,,flamingo"), flexibility test, and hand grip dynamometry of the dominant hand. The data were analyzed using descriptive statistics and the Mann-Whitney U test. The testing was conducted at the ASK Slavia Praha athletic stadium and in the gym of ZŠ Jižní. Results: The results showed that physically active girls performed better in most of the tests. Statistically significant differences were found in the tests of explosive power (p = 0,011), speed (p = 0,001), and dominant hand strength (p = 0,001). In the areas of balance (p = 0,070), endurance (p = 0,190), and muscular endurance (p = 0,077), the differences between the groups were not statistically significant. Flexibility (p = 0,818) was the only motor ability in which non-sporting...