Komparace tělesné zdatnosti dětí z atletické přípravky a nesportujících dětí základní školy
Comparison of physical fitness between children in an athletics training program and non-sporting primary school children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200789Identifiers
Study Information System: 271073
Collections
- Kvalifikační práce [9140]
Author
Advisor
Referee
Bačáková, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport for Teacher Education with specialisation in Education in Nature
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
atletika, měření výkonnosti, mladší školní věk, motorické testy, sportující děti, nesportující dětiKeywords (English)
athletics, physical ability, early school age, motor performance test, sporting children, non-sporting childrenNázev práce: Komparace tělesné zdatnosti dětí z atletické přípravky a nesportujících dětí základní školy Cíle práce: Cílem práce je pomocí vybraných motorických testů porovnat tělesnou zdatnost dětí z atletické přípravky a nesportujících dětí základní školy. Metoda práce: Výzkumný soubor tvořilo 26 dívek ve věku 8-9 let, které byly rozděleny na pravidelně sportující a nesportující. K hodnocení motorických testů bylo využito sedmi testů: skok daleký z místa, člunkový běh 4 x 10 metrů, sed-leh, Beep test, test rovnováhy "plameňák", test flexibility a dynamometrie dominantní ruky. Získaná data byla zpracována pomocí popisné statistiky a testu Mann-Whitney. Testování probíhalo na atletickém stadionu ASK Slavia Praha a v tělocvičně na ZŠ Jižní. Výsledky práce: Výsledky ukázaly, že sportující dívky dosahují lepších výkonů ve většině testů. Statisticky významné rozdíly byly zjištěny v testech výbušnosti (p = 0,011), rychlosti (p = 0,001) a síly dominantní ruky (p = 0,001). V oblasti rovnováhy (p = 0,070), vytrvalosti (p = 0,190) a silové vytrvalosti (p = 0,077) byly rozdíly mezi skupinami bez statistické významnosti. Flexibilita (p = 0,818) byla jedinou motorickou schopností, ve které dosáhly lepších průměrných výsledků nesportující dívky. Klíčová slova: Atletika, měření výkonnosti, mladší školní věk,...
Title: Comparison of physical fitness between children in an athletics training program and non-sporting primary school children Aims: The aim of this thesis is to compare the physical fitness of children attending an athletics preparatory program and non-sporting primary school children using selected motor tests. Methods: The research sample consisted of 26 girls aged 8-9 years, divided into regularly training and non-training groups. To evaluate motor performance, seven tests were used: standing long jump, 4 × 10 m shuttle run, sit-ups, Beep test, balance test (,,flamingo"), flexibility test, and hand grip dynamometry of the dominant hand. The data were analyzed using descriptive statistics and the Mann-Whitney U test. The testing was conducted at the ASK Slavia Praha athletic stadium and in the gym of ZŠ Jižní. Results: The results showed that physically active girls performed better in most of the tests. Statistically significant differences were found in the tests of explosive power (p = 0,011), speed (p = 0,001), and dominant hand strength (p = 0,001). In the areas of balance (p = 0,070), endurance (p = 0,190), and muscular endurance (p = 0,077), the differences between the groups were not statistically significant. Flexibility (p = 0,818) was the only motor ability in which non-sporting...