Diagnostické nástroje pro posouzení plavecké kompetence u dětí: Systematický přehled
Diagnostic tools for assessing swimming competence in children: A systematic review
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200741Identifikátory
SIS: 273106
Kolekce
- Kvalifikační práce [9140]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hubená, Kristýna
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se specializací Výchova v přírodě
Katedra / ústav / klinika
Katedra plaveckých, vodních a technických sportů
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
plavecká kompetence, gramotnost, děti, diagnostické nástroje, hodnocení dovedností, výuka plavání, prevence utonutí, motorické dovednostiKlíčová slova (anglicky)
assessment, swimming instruction, drowning prevention, motor skillsNázev práce: Diagnostické nástroje pro hodnocení plavecké kompetence u dětí: Systematická přehledová studie Cíle: Cílem této bakalářské práce bylo prostřednictvím systematického přehledu identifikovat, analyzovat a zhodnotit dostupné nástroje používané pro hodnocení plavecké kompetence u dětí. Metody: Byla provedena systematická rešerše v databázích SPORTDiscus, MEDLINE, EMBASE, Web of Science a PubMed. Do analýzy bylo zahrnuto 15 studií, které splnily předem stanovená kritéria výběru. Výběr studií probíhal ve fázích podle metodiky PRISMA. Získané nástroje byly následně porovnány z hlediska struktury, způsobu hodnocení, míry standardizace a validace. Výsledky: Výsledky ukázaly, že pouze pět studií využilo standardizovaný nebo pojmenovaný nástroj (např. SCAS, PSPWC, MOBAK-3, Aquatic Readiness Assessment, nebo autorský nástroj Bekendam Blanco & Díaz- Ureña). Většina studií používala vlastní nevalidované nástroje nebo nespecifikované checklisty. Zjištěny byly významné rozdíly v pojetí plavecké kompetence i v kvalitě použitých metod. Závěry: Neexistuje jednotný standardizovaný nástroj pro hodnocení plavecké kompetence u dětí. Výsledky ukazují na potřebu vývoje validního a prakticky využitelného nástroje, který by zahrnoval jak objektivní dovednosti, tak percepční a behaviorální složky plavecké způsobilosti.
Title: Assessment Tools for Swimming Competence in Children: A Systematic Review Objectives: The aim of this bachelor thesis was to identify, analyze, and evaluate the available tools used to assess swimming competence in children through a systematic review. Methods: A systematic literature search was conducted in the databases SPORTDiscus, MEDLINE, EMBASE, Web of Science, and PubMed. Fifteen studies that met the predefined inclusion criteria were included in the analysis. The selection of studies was carried out in phases according to the PRISMA methodology. The identified tools were subsequently compared in terms of their structure, method of assessment, degree of standardization, and validation. Results: The results showed that only five studies used a standardized or named tool (e.g., SCAS, PSPWC, MOBAK-3, Aquatic Readiness Assessment, or the author-developed tool by Bekendam Blanco & Díaz-Ureña). Most studies used their own non-validated tools or unspecified checklists. Significant differences were found in the conceptualization of swimming competence and in the quality of the methods used. Conclusions: There is currently no single standardized tool for assessing swimming competence in children. The findings highlight the need to develop a valid and practically applicable tool that includes...