Diagnostické nástroje pro posouzení plavecké kompetence u dětí: Systematický přehled
Diagnostic tools for assessing swimming competence in children: A systematic review
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200741Identifiers
Study Information System: 273106
Collections
- Kvalifikační práce [9140]
Author
Advisor
Referee
Hubená, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport for Teacher Education with specialisation in Education in Nature
Department
Department of Swimming, Water and Technical Sports
Date of defense
19. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
plavecká kompetence, gramotnost, děti, diagnostické nástroje, hodnocení dovedností, výuka plavání, prevence utonutí, motorické dovednostiKeywords (English)
assessment, swimming instruction, drowning prevention, motor skillsNázev práce: Diagnostické nástroje pro hodnocení plavecké kompetence u dětí: Systematická přehledová studie Cíle: Cílem této bakalářské práce bylo prostřednictvím systematického přehledu identifikovat, analyzovat a zhodnotit dostupné nástroje používané pro hodnocení plavecké kompetence u dětí. Metody: Byla provedena systematická rešerše v databázích SPORTDiscus, MEDLINE, EMBASE, Web of Science a PubMed. Do analýzy bylo zahrnuto 15 studií, které splnily předem stanovená kritéria výběru. Výběr studií probíhal ve fázích podle metodiky PRISMA. Získané nástroje byly následně porovnány z hlediska struktury, způsobu hodnocení, míry standardizace a validace. Výsledky: Výsledky ukázaly, že pouze pět studií využilo standardizovaný nebo pojmenovaný nástroj (např. SCAS, PSPWC, MOBAK-3, Aquatic Readiness Assessment, nebo autorský nástroj Bekendam Blanco & Díaz- Ureña). Většina studií používala vlastní nevalidované nástroje nebo nespecifikované checklisty. Zjištěny byly významné rozdíly v pojetí plavecké kompetence i v kvalitě použitých metod. Závěry: Neexistuje jednotný standardizovaný nástroj pro hodnocení plavecké kompetence u dětí. Výsledky ukazují na potřebu vývoje validního a prakticky využitelného nástroje, který by zahrnoval jak objektivní dovednosti, tak percepční a behaviorální složky plavecké způsobilosti.
Title: Assessment Tools for Swimming Competence in Children: A Systematic Review Objectives: The aim of this bachelor thesis was to identify, analyze, and evaluate the available tools used to assess swimming competence in children through a systematic review. Methods: A systematic literature search was conducted in the databases SPORTDiscus, MEDLINE, EMBASE, Web of Science, and PubMed. Fifteen studies that met the predefined inclusion criteria were included in the analysis. The selection of studies was carried out in phases according to the PRISMA methodology. The identified tools were subsequently compared in terms of their structure, method of assessment, degree of standardization, and validation. Results: The results showed that only five studies used a standardized or named tool (e.g., SCAS, PSPWC, MOBAK-3, Aquatic Readiness Assessment, or the author-developed tool by Bekendam Blanco & Díaz-Ureña). Most studies used their own non-validated tools or unspecified checklists. Significant differences were found in the conceptualization of swimming competence and in the quality of the methods used. Conclusions: There is currently no single standardized tool for assessing swimming competence in children. The findings highlight the need to develop a valid and practically applicable tool that includes...