Interactive pandemic simulation to encourage critical thinking
Interactive pandemic simulation to encourage critical thinking
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200708Identifiers
Study Information System: 283116
Collections
- Kvalifikační práce [11968]
Author
Advisor
Referee
Kofroň, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computer Science with specialisation in Programming and Software Development
Department
Department of Distributed and Dependable Systems
Date of defense
19. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
simulation|data visualizationKeywords (English)
simulation|data visualizationSložitost simulací pandemií způsobuje, že jsou pro veřejnost často nejasné a obtížné k pochopení. Přestože je kritické uvažování nezbytné pro správné pochopení výsledků těchto simulací, současné metody v tomto ohledu selhá- vají. Důsledkem toho lidé simulacím často nedůvěřují, nechápou je, a neví, co si z nich ve skutečnosti odnést. Tato práce si klade dva cíle. Prvním je navrhnout interaktivní simulaci pandemie, která podporuje kritické uvažo- vání. Druhým je implementovat nastavitelnou komponentu, která neprogra- mátorům pomůže takové simulace jednoduše vytvářet. Skrz tento design pak můžeme ukázat, jak by se mohly budoucí modely simulací stát společensky přínosnějšími.
The complexity of pandemic simulations often makes them opaque and difficult to understand for the general public. Critical thinking is essential for understanding the results of these simulations, but the current methods are lacking in this regard. They commonly leave people skeptical and unable to comprehend the implications of the simulations. The aims of this thesis are twofold. First, we design an interactive pandemic simulation to encourage critical thinking. Second, we implement it as an embeddable and easy to configure component, which can be used by non-programmers to create such simulations. Through this simulation design, we can illustrate how future models can be made more socially beneficial and how they can be used to educate the public.
