dc.contributor.advisor | Hubená, Kristýna | |
dc.creator | Kopecká Veselá, Věra | |
dc.date.accessioned | 2025-07-09T22:49:33Z | |
dc.date.available | 2025-07-09T22:49:33Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/200598 | |
dc.description.abstract | Název: Sebezáchranné dovednosti v povinné plavecké výuce Cíl: Hlavním cílem této práce je zmapovat výuku sebezáchranných prvků v rámci povinné plavecké výuky na prvním stupni základních škol. Na základě získaných poznatků vypracovat metodická doporučení a realizovat jejich aplikaci ve výuce plavání dětí. Metody: Sběr dat byl uskutečněn pomocí anketního šetření. Anketa byla rozeslána na 1. stupně ZŠ, které navštěvují povinnou plaveckou výuku v pardubickém kraji. Získaná data byla následně analyzována. Na základě získaných informací byla sestavena doporučení pro aplikaci sebezáchranných a záchranných dovedností v základní plavecké výuce. Výsledky: Z výzkumu vyplynulo, že prvky sebezáchrany jsou vnímané jako běžná součást výuky - 54,3 % respondentů je uvádí pravidelně, 41,4 % alespoň příležitostně. Nejčastěji jsou zařazovány technické dovednosti jako splývání, orientace pod hladinou nebo šlapání vody, zatímco realistické krizové scénáře (např. pád do vody v oblečení) jsou méně zastoupeny. Výsledky zároveň ukazují na rezervy v systematičnosti výuky a v mezioborové integraci tématu bezpečnosti. Klíčová slova: sebezáchranné dovednosti, plavecká výuka, plavání. | cs_CZ |
dc.description.abstract | Title: Self-rescue Skills in Swimming Education Objective: The aim of this thesis is to map the teaching of self-rescue elements within the mandatory swimming education at primary schools. Based on the collected information, to create methodological recommendations and their subsequent application in teaching children's swimming. Methods: Data collection was carried out through a survey. The survey has been sent to primary education schools that attend compulsory swimming lessons in the region of Pardubice. The gathered data was then analyzed. Based on the obtained information, recommendations were developed for the application of self-rescue and rescue skills in primary swimming education. Results: The research showed that self-rescue elements are perceived as a regular part of swimming instruction-54,3 % of respondents include them regularly, and 41.4 % at least occasionally. Most frequently, technical skills such as floating, underwater orientation, or treading water are incorporated, while realistic emergency scenarios (e.g., falling into water while clothed) are less commonly included. The results also highlight gaps in the systematic approach to teaching and in the cross-curricular integration of safety-related content. Keywords: self-rescue skills, research, study, swimming. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
dc.subject | Swimming lessons | en_US |
dc.subject | swimming skills | en_US |
dc.subject | self-defense | en_US |
dc.subject | Plavecká výuka | cs_CZ |
dc.subject | plavecké dovednosti | cs_CZ |
dc.subject | sebezáchrana | cs_CZ |
dc.title | Sebezáchranné dovednosti v plavecké výuce | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-06-19 | |
dc.description.department | Katedra plaveckých, vodních a technických sportů | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Swimming, Water and Technical Sports | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Physical Education and Sport | en_US |
dc.identifier.repId | 273541 | |
dc.title.translated | Self-rescue skills in swimming lessons | en_US |
dc.contributor.referee | Kramperová, Veronika | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se specializací Výchova v přírodě | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Physical Education and Sport for Teacher Education with specialisation in Education in Nature | en_US |
thesis.degree.program | Physical Education and Sport for Teacher Education | en_US |
thesis.degree.program | Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta tělesné výchovy a sportu::Katedra plaveckých, vodních a technických sportů | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Physical Education and Sport::Department of Swimming, Water and Technical Sports | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Physical Education and Sport | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FTVS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se specializací Výchova v přírodě | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Physical Education and Sport for Teacher Education with specialisation in Education in Nature | en_US |
uk.degree-program.cs | Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Physical Education and Sport for Teacher Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Název: Sebezáchranné dovednosti v povinné plavecké výuce Cíl: Hlavním cílem této práce je zmapovat výuku sebezáchranných prvků v rámci povinné plavecké výuky na prvním stupni základních škol. Na základě získaných poznatků vypracovat metodická doporučení a realizovat jejich aplikaci ve výuce plavání dětí. Metody: Sběr dat byl uskutečněn pomocí anketního šetření. Anketa byla rozeslána na 1. stupně ZŠ, které navštěvují povinnou plaveckou výuku v pardubickém kraji. Získaná data byla následně analyzována. Na základě získaných informací byla sestavena doporučení pro aplikaci sebezáchranných a záchranných dovedností v základní plavecké výuce. Výsledky: Z výzkumu vyplynulo, že prvky sebezáchrany jsou vnímané jako běžná součást výuky - 54,3 % respondentů je uvádí pravidelně, 41,4 % alespoň příležitostně. Nejčastěji jsou zařazovány technické dovednosti jako splývání, orientace pod hladinou nebo šlapání vody, zatímco realistické krizové scénáře (např. pád do vody v oblečení) jsou méně zastoupeny. Výsledky zároveň ukazují na rezervy v systematičnosti výuky a v mezioborové integraci tématu bezpečnosti. Klíčová slova: sebezáchranné dovednosti, plavecká výuka, plavání. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Title: Self-rescue Skills in Swimming Education Objective: The aim of this thesis is to map the teaching of self-rescue elements within the mandatory swimming education at primary schools. Based on the collected information, to create methodological recommendations and their subsequent application in teaching children's swimming. Methods: Data collection was carried out through a survey. The survey has been sent to primary education schools that attend compulsory swimming lessons in the region of Pardubice. The gathered data was then analyzed. Based on the obtained information, recommendations were developed for the application of self-rescue and rescue skills in primary swimming education. Results: The research showed that self-rescue elements are perceived as a regular part of swimming instruction-54,3 % of respondents include them regularly, and 41.4 % at least occasionally. Most frequently, technical skills such as floating, underwater orientation, or treading water are incorporated, while realistic emergency scenarios (e.g., falling into water while clothed) are less commonly included. The results also highlight gaps in the systematic approach to teaching and in the cross-curricular integration of safety-related content. Keywords: self-rescue skills, research, study, swimming. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra plaveckých, vodních a technických sportů | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |