Sebezáchranné dovednosti v plavecké výuce
Self-rescue skills in swimming lessons
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200598Identifikátory
SIS: 273541
Kolekce
- Kvalifikační práce [9140]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kramperová, Veronika
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se specializací Výchova v přírodě
Katedra / ústav / klinika
Katedra plaveckých, vodních a technických sportů
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Plavecká výuka, plavecké dovednosti, sebezáchranaKlíčová slova (anglicky)
Swimming lessons, swimming skills, self-defenseNázev: Sebezáchranné dovednosti v povinné plavecké výuce Cíl: Hlavním cílem této práce je zmapovat výuku sebezáchranných prvků v rámci povinné plavecké výuky na prvním stupni základních škol. Na základě získaných poznatků vypracovat metodická doporučení a realizovat jejich aplikaci ve výuce plavání dětí. Metody: Sběr dat byl uskutečněn pomocí anketního šetření. Anketa byla rozeslána na 1. stupně ZŠ, které navštěvují povinnou plaveckou výuku v pardubickém kraji. Získaná data byla následně analyzována. Na základě získaných informací byla sestavena doporučení pro aplikaci sebezáchranných a záchranných dovedností v základní plavecké výuce. Výsledky: Z výzkumu vyplynulo, že prvky sebezáchrany jsou vnímané jako běžná součást výuky - 54,3 % respondentů je uvádí pravidelně, 41,4 % alespoň příležitostně. Nejčastěji jsou zařazovány technické dovednosti jako splývání, orientace pod hladinou nebo šlapání vody, zatímco realistické krizové scénáře (např. pád do vody v oblečení) jsou méně zastoupeny. Výsledky zároveň ukazují na rezervy v systematičnosti výuky a v mezioborové integraci tématu bezpečnosti. Klíčová slova: sebezáchranné dovednosti, plavecká výuka, plavání.
Title: Self-rescue Skills in Swimming Education Objective: The aim of this thesis is to map the teaching of self-rescue elements within the mandatory swimming education at primary schools. Based on the collected information, to create methodological recommendations and their subsequent application in teaching children's swimming. Methods: Data collection was carried out through a survey. The survey has been sent to primary education schools that attend compulsory swimming lessons in the region of Pardubice. The gathered data was then analyzed. Based on the obtained information, recommendations were developed for the application of self-rescue and rescue skills in primary swimming education. Results: The research showed that self-rescue elements are perceived as a regular part of swimming instruction-54,3 % of respondents include them regularly, and 41.4 % at least occasionally. Most frequently, technical skills such as floating, underwater orientation, or treading water are incorporated, while realistic emergency scenarios (e.g., falling into water while clothed) are less commonly included. The results also highlight gaps in the systematic approach to teaching and in the cross-curricular integration of safety-related content. Keywords: self-rescue skills, research, study, swimming.