| dc.contributor.advisor | Komárková, Tereza | |
| dc.creator | Jandíková, Radka | |
| dc.date.accessioned | 2025-07-09T22:48:15Z | |
| dc.date.available | 2025-07-09T22:48:15Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/200594 | |
| dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá úskalími, kterými si prochází slyšící pečující osoby, kterým se narodí dítě se sluchovým postižením. Cílem práce je popsat druhy úskalí a potíží, se kterými se tyto rodiny setkávají. V teoretické části se věnuji definování sluchového postižení, popisuji jeho druhy, diagnostiku a možnosti jeho kompenzace, také se zabývám významem sluchu pro člověka. Popisuji i vývoj jedince od 6 let věku se zaměřením na sluchovou problematiku a dopad sluchového postižení na vývoj člověka. Také v teoretické části definuji pojem rodina a její význam ve výchově jedince. V poslední kapitole čtenáře seznamuji s multidisciplinárním systémem služeb pro jedince se sluchovým postižením. V praktické části pracuji s metodou polostrukturovaného rozhovoru, kde zjišťuji, s čím se rodiny dítěte se sluchovým postižením setkávají v rámci jeho výchovy a vzdělávání. V závěru práce popisuji naplnění cíle, kde z výzkumného šetření vyplývá, že rodiče velkou část informací získávají díky sociálním službám. Informace od lékařů účastnice hodnotily také jako dobrý zdroj informací, někdy se však setkávaly se zastaralým přístupem a stereotypy. V rámci výchovy se setkáváme s potřebou rutiny a s tím, že běžný typ výchovy je cesta, kterou matky volily. Zároveň bylo potřeba do výchovy zapojit specifické prvky na... | cs_CZ |
| dc.description.abstract | This thesis explores the challenges faced by hearing caregivers who have a child with a hearing impairment. The purpose of the thesis is to describe the types of pitfalls and difficulties that these families encounter. In the theoretical part, I define hearing impairment, describe its types, diagnosis and the possibilities of its compensation, I also discuss the importance of hearing for human beings. I also describe the development of the individual from the age of 6 years with a focus on hearing issues and the impact of hearing impairment on human development. Also in the theoretical part I define the concept of family and its importance in the education of an individual. And in the last chapter I introduce the reader to the multidisciplinary system of services for individuals with hearing impairment. In the practical part, I work with the method of semi-structured interview to find out what families of a child with hearing impairment encounter in their child's upbringing and education. In the conclusion of the thesis I describe the fulfilment of the aim, where the research shows that parents get much of their information through social services. Participants also rated information from doctors as a good source of information, but sometimes encountered outdated attitudes and stereotypes. There... | en_US |
| dc.language | Čeština | cs_CZ |
| dc.language.iso | cs_CZ | |
| dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
| dc.subject | Hearing impairment|family|upbringing and education|multidisciplinary care|issues of care | en_US |
| dc.subject | Sluchové postižení|rodina|výchova a vzdělávání|multidisciplinární péče|problematika péče | cs_CZ |
| dc.title | Úskalí péče o dítě se sluchovým postižením v rodině slyšících | cs_CZ |
| dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
| dcterms.created | 2025 | |
| dcterms.dateAccepted | 2025-06-12 | |
| dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
| dc.description.department | Department of Education | en_US |
| dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
| dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
| dc.identifier.repId | 272994 | |
| dc.title.translated | The challenges of caring for a child with hearing impairment in a hearing family | en_US |
| dc.contributor.referee | Koťa, Jaroslav | |
| thesis.degree.name | Mgr. | |
| thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Sociální pedagogika | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Social Education | en_US |
| thesis.degree.program | Social Education | en_US |
| thesis.degree.program | Sociální pedagogika | cs_CZ |
| uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
| uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
| uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
| uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.cs | Sociální pedagogika | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.en | Social Education | en_US |
| uk.degree-program.cs | Sociální pedagogika | cs_CZ |
| uk.degree-program.en | Social Education | en_US |
| thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
| thesis.grade.en | Excellent | en_US |
| uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá úskalími, kterými si prochází slyšící pečující osoby, kterým se narodí dítě se sluchovým postižením. Cílem práce je popsat druhy úskalí a potíží, se kterými se tyto rodiny setkávají. V teoretické části se věnuji definování sluchového postižení, popisuji jeho druhy, diagnostiku a možnosti jeho kompenzace, také se zabývám významem sluchu pro člověka. Popisuji i vývoj jedince od 6 let věku se zaměřením na sluchovou problematiku a dopad sluchového postižení na vývoj člověka. Také v teoretické části definuji pojem rodina a její význam ve výchově jedince. V poslední kapitole čtenáře seznamuji s multidisciplinárním systémem služeb pro jedince se sluchovým postižením. V praktické části pracuji s metodou polostrukturovaného rozhovoru, kde zjišťuji, s čím se rodiny dítěte se sluchovým postižením setkávají v rámci jeho výchovy a vzdělávání. V závěru práce popisuji naplnění cíle, kde z výzkumného šetření vyplývá, že rodiče velkou část informací získávají díky sociálním službám. Informace od lékařů účastnice hodnotily také jako dobrý zdroj informací, někdy se však setkávaly se zastaralým přístupem a stereotypy. V rámci výchovy se setkáváme s potřebou rutiny a s tím, že běžný typ výchovy je cesta, kterou matky volily. Zároveň bylo potřeba do výchovy zapojit specifické prvky na... | cs_CZ |
| uk.abstract.en | This thesis explores the challenges faced by hearing caregivers who have a child with a hearing impairment. The purpose of the thesis is to describe the types of pitfalls and difficulties that these families encounter. In the theoretical part, I define hearing impairment, describe its types, diagnosis and the possibilities of its compensation, I also discuss the importance of hearing for human beings. I also describe the development of the individual from the age of 6 years with a focus on hearing issues and the impact of hearing impairment on human development. Also in the theoretical part I define the concept of family and its importance in the education of an individual. And in the last chapter I introduce the reader to the multidisciplinary system of services for individuals with hearing impairment. In the practical part, I work with the method of semi-structured interview to find out what families of a child with hearing impairment encounter in their child's upbringing and education. In the conclusion of the thesis I describe the fulfilment of the aim, where the research shows that parents get much of their information through social services. Participants also rated information from doctors as a good source of information, but sometimes encountered outdated attitudes and stereotypes. There... | en_US |
| uk.file-availability | V | |
| uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
| thesis.grade.code | 1 | |
| uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
| uk.thesis.defenceStatus | O | |