Show simple item record

The challenges of caring for a child with hearing impairment in a hearing family
dc.contributor.advisorKomárková, Tereza
dc.creatorJandíková, Radka
dc.date.accessioned2025-07-09T22:48:15Z
dc.date.available2025-07-09T22:48:15Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200594
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá úskalími, kterými si prochází slyšící pečující osoby, kterým se narodí dítě se sluchovým postižením. Cílem práce je popsat druhy úskalí a potíží, se kterými se tyto rodiny setkávají. V teoretické části se věnuji definování sluchového postižení, popisuji jeho druhy, diagnostiku a možnosti jeho kompenzace, také se zabývám významem sluchu pro člověka. Popisuji i vývoj jedince od 6 let věku se zaměřením na sluchovou problematiku a dopad sluchového postižení na vývoj člověka. Také v teoretické části definuji pojem rodina a její význam ve výchově jedince. V poslední kapitole čtenáře seznamuji s multidisciplinárním systémem služeb pro jedince se sluchovým postižením. V praktické části pracuji s metodou polostrukturovaného rozhovoru, kde zjišťuji, s čím se rodiny dítěte se sluchovým postižením setkávají v rámci jeho výchovy a vzdělávání. V závěru práce popisuji naplnění cíle, kde z výzkumného šetření vyplývá, že rodiče velkou část informací získávají díky sociálním službám. Informace od lékařů účastnice hodnotily také jako dobrý zdroj informací, někdy se však setkávaly se zastaralým přístupem a stereotypy. V rámci výchovy se setkáváme s potřebou rutiny a s tím, že běžný typ výchovy je cesta, kterou matky volily. Zároveň bylo potřeba do výchovy zapojit specifické prvky na...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis explores the challenges faced by hearing caregivers who have a child with a hearing impairment. The purpose of the thesis is to describe the types of pitfalls and difficulties that these families encounter. In the theoretical part, I define hearing impairment, describe its types, diagnosis and the possibilities of its compensation, I also discuss the importance of hearing for human beings. I also describe the development of the individual from the age of 6 years with a focus on hearing issues and the impact of hearing impairment on human development. Also in the theoretical part I define the concept of family and its importance in the education of an individual. And in the last chapter I introduce the reader to the multidisciplinary system of services for individuals with hearing impairment. In the practical part, I work with the method of semi-structured interview to find out what families of a child with hearing impairment encounter in their child's upbringing and education. In the conclusion of the thesis I describe the fulfilment of the aim, where the research shows that parents get much of their information through social services. Participants also rated information from doctors as a good source of information, but sometimes encountered outdated attitudes and stereotypes. There...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectHearing impairment|family|upbringing and education|multidisciplinary care|issues of careen_US
dc.subjectSluchové postižení|rodina|výchova a vzdělávání|multidisciplinární péče|problematika péčecs_CZ
dc.titleÚskalí péče o dítě se sluchovým postižením v rodině slyšícíchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-12
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId272994
dc.title.translatedThe challenges of caring for a child with hearing impairment in a hearing familyen_US
dc.contributor.refereeKoťa, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Educationen_US
thesis.degree.programSocial Educationen_US
thesis.degree.programSociální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Educationen_US
uk.degree-program.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSocial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá úskalími, kterými si prochází slyšící pečující osoby, kterým se narodí dítě se sluchovým postižením. Cílem práce je popsat druhy úskalí a potíží, se kterými se tyto rodiny setkávají. V teoretické části se věnuji definování sluchového postižení, popisuji jeho druhy, diagnostiku a možnosti jeho kompenzace, také se zabývám významem sluchu pro člověka. Popisuji i vývoj jedince od 6 let věku se zaměřením na sluchovou problematiku a dopad sluchového postižení na vývoj člověka. Také v teoretické části definuji pojem rodina a její význam ve výchově jedince. V poslední kapitole čtenáře seznamuji s multidisciplinárním systémem služeb pro jedince se sluchovým postižením. V praktické části pracuji s metodou polostrukturovaného rozhovoru, kde zjišťuji, s čím se rodiny dítěte se sluchovým postižením setkávají v rámci jeho výchovy a vzdělávání. V závěru práce popisuji naplnění cíle, kde z výzkumného šetření vyplývá, že rodiče velkou část informací získávají díky sociálním službám. Informace od lékařů účastnice hodnotily také jako dobrý zdroj informací, někdy se však setkávaly se zastaralým přístupem a stereotypy. V rámci výchovy se setkáváme s potřebou rutiny a s tím, že běžný typ výchovy je cesta, kterou matky volily. Zároveň bylo potřeba do výchovy zapojit specifické prvky na...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the challenges faced by hearing caregivers who have a child with a hearing impairment. The purpose of the thesis is to describe the types of pitfalls and difficulties that these families encounter. In the theoretical part, I define hearing impairment, describe its types, diagnosis and the possibilities of its compensation, I also discuss the importance of hearing for human beings. I also describe the development of the individual from the age of 6 years with a focus on hearing issues and the impact of hearing impairment on human development. Also in the theoretical part I define the concept of family and its importance in the education of an individual. And in the last chapter I introduce the reader to the multidisciplinary system of services for individuals with hearing impairment. In the practical part, I work with the method of semi-structured interview to find out what families of a child with hearing impairment encounter in their child's upbringing and education. In the conclusion of the thesis I describe the fulfilment of the aim, where the research shows that parents get much of their information through social services. Participants also rated information from doctors as a good source of information, but sometimes encountered outdated attitudes and stereotypes. There...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV