Úskalí péče o dítě se sluchovým postižením v rodině slyšících
The challenges of caring for a child with hearing impairment in a hearing family
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200594Identifikátory
SIS: 272994
Kolekce
- Kvalifikační práce [24311]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
12. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sluchové postižení|rodina|výchova a vzdělávání|multidisciplinární péče|problematika péčeKlíčová slova (anglicky)
Hearing impairment|family|upbringing and education|multidisciplinary care|issues of careTato diplomová práce se zabývá úskalími, kterými si prochází slyšící pečující osoby, kterým se narodí dítě se sluchovým postižením. Cílem práce je popsat druhy úskalí a potíží, se kterými se tyto rodiny setkávají. V teoretické části se věnuji definování sluchového postižení, popisuji jeho druhy, diagnostiku a možnosti jeho kompenzace, také se zabývám významem sluchu pro člověka. Popisuji i vývoj jedince od 6 let věku se zaměřením na sluchovou problematiku a dopad sluchového postižení na vývoj člověka. Také v teoretické části definuji pojem rodina a její význam ve výchově jedince. V poslední kapitole čtenáře seznamuji s multidisciplinárním systémem služeb pro jedince se sluchovým postižením. V praktické části pracuji s metodou polostrukturovaného rozhovoru, kde zjišťuji, s čím se rodiny dítěte se sluchovým postižením setkávají v rámci jeho výchovy a vzdělávání. V závěru práce popisuji naplnění cíle, kde z výzkumného šetření vyplývá, že rodiče velkou část informací získávají díky sociálním službám. Informace od lékařů účastnice hodnotily také jako dobrý zdroj informací, někdy se však setkávaly se zastaralým přístupem a stereotypy. V rámci výchovy se setkáváme s potřebou rutiny a s tím, že běžný typ výchovy je cesta, kterou matky volily. Zároveň bylo potřeba do výchovy zapojit specifické prvky na...
This thesis explores the challenges faced by hearing caregivers who have a child with a hearing impairment. The purpose of the thesis is to describe the types of pitfalls and difficulties that these families encounter. In the theoretical part, I define hearing impairment, describe its types, diagnosis and the possibilities of its compensation, I also discuss the importance of hearing for human beings. I also describe the development of the individual from the age of 6 years with a focus on hearing issues and the impact of hearing impairment on human development. Also in the theoretical part I define the concept of family and its importance in the education of an individual. And in the last chapter I introduce the reader to the multidisciplinary system of services for individuals with hearing impairment. In the practical part, I work with the method of semi-structured interview to find out what families of a child with hearing impairment encounter in their child's upbringing and education. In the conclusion of the thesis I describe the fulfilment of the aim, where the research shows that parents get much of their information through social services. Participants also rated information from doctors as a good source of information, but sometimes encountered outdated attitudes and stereotypes. There...