Show simple item record

Primo Levi's view of the non-human world
Pohled Prima Leviho na ne-lidský svět
dc.contributor.advisorMengozzi, Chiara
dc.creatorSchramková, Vanessa
dc.date.accessioned2025-07-09T22:42:48Z
dc.date.available2025-07-09T22:42:48Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200577
dc.description.abstract(CZ) Tato magisterská práce se soustředí na zobrazení ne-lidského světa v literárním díle Prima Leviho, se zvláštním zaměřením na díla Storie naturali (1966), Vizio di forma (1971), L'ultimo Natale di guerra (1977-1987), Lilít e altri racconti (1981) a Il sistema periodico (1975). Prostřednictvím zkoumání konceptu autorova tzv. centaurovského rozštěpu, tj. metafory jeho dvojí identity spisovatele a chemika, práce zkoumá pohled Prima Leviho na svět zvířat a rostlin ve světě, ve kterém se vědecké poznání může proměnit v nástroj moci, manipulace a nadvlády. Analýza se zaměřuje na mnohočetné podoby přítomnosti ne-lidského světa ve vybraných povídkách a v básních. Cílem práce je ukázat, jak se zvířata, rostliny, mikroorganismy, hybridní i imaginární bytosti stávají vypravěčskými prostředky pro úvahu nad zásadními tématy, jako je evoluce, identita, etika pokroku a dehumanizace. Zvláštní pozornost je věnována roli práce a figuře homo faber, která se v Leviho povídkách objevuje jako symbol vynalézavosti a dovednosti, a rovněž používání technickovědeckého jazyka. Klíčová slova Primo Levi, Ekokritika, Zvířata v literatuře, Literatura a ekologie, Literatura a věda, Ne-lidský světcs_CZ
dc.description.abstract(EN) This master's thesis analyses the representation of the non-human world in Primo Levi's literary work, with reference to the collections Storie naturali (1966), Vizio di forma (1971), L'ultimo Natale di guerra (1977-1987), Lilít e altri racconti (1981) and Il sistema periodico (1975). Through the exploration of the author's so-called 'centauresque split', a metaphor for his dual identity as a writer and chemist, the thesis investigates Primo Levi's view of the animal and plant world in a society in which scientific knowledge can be transformed into an instrument of power, manipulation and domination. The analysis focuses on the multiple forms of the presence of the non-human in the selected stories and poems. The aim of the thesis is to demonstrate how animals, plants, microorganisms, hybrid and imaginary creatures become narrative devices for reflecting on fundamental themes such as evolution, identity, ethics of progress and dehumanisation. Particular attention is paid to the role of work and to the figure of homo faber, recurring in Levi's stories as a symbol of ingenuity and skill, as well as to the use of technical-scientific language. Key words Primo Levi, Ecocriticism, Animals in literature, Literature and ecology, Literature and science, Non-human worlden_US
dc.languageItaliancs_CZ
dc.language.isoit_IT
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectPrimo Levi|Ecocriticism|Animals in literature|Literature and ecology|Literature and science|Non-human worlden_US
dc.subjectPrimo Levi|Ekokritika|Zvířata v literatuře|Literatura a ekologie|Literatura a věda|Ne-lidský světcs_CZ
dc.titleLo sguardo di Primo Levi sul mondo non-umanoit_IT
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-17
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId270014
dc.title.translatedPrimo Levi's view of the non-human worlden_US
dc.title.translatedPohled Prima Leviho na ne-lidský světcs_CZ
dc.contributor.refereeŽáčková, Magdalena
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineItalianistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineItalian Studiesen_US
thesis.degree.programItalian Studiesen_US
thesis.degree.programItalianistikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csItalianistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enItalian Studiesen_US
uk.degree-program.csItalianistikacs_CZ
uk.degree-program.enItalian Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(CZ) Tato magisterská práce se soustředí na zobrazení ne-lidského světa v literárním díle Prima Leviho, se zvláštním zaměřením na díla Storie naturali (1966), Vizio di forma (1971), L'ultimo Natale di guerra (1977-1987), Lilít e altri racconti (1981) a Il sistema periodico (1975). Prostřednictvím zkoumání konceptu autorova tzv. centaurovského rozštěpu, tj. metafory jeho dvojí identity spisovatele a chemika, práce zkoumá pohled Prima Leviho na svět zvířat a rostlin ve světě, ve kterém se vědecké poznání může proměnit v nástroj moci, manipulace a nadvlády. Analýza se zaměřuje na mnohočetné podoby přítomnosti ne-lidského světa ve vybraných povídkách a v básních. Cílem práce je ukázat, jak se zvířata, rostliny, mikroorganismy, hybridní i imaginární bytosti stávají vypravěčskými prostředky pro úvahu nad zásadními tématy, jako je evoluce, identita, etika pokroku a dehumanizace. Zvláštní pozornost je věnována roli práce a figuře homo faber, která se v Leviho povídkách objevuje jako symbol vynalézavosti a dovednosti, a rovněž používání technickovědeckého jazyka. Klíčová slova Primo Levi, Ekokritika, Zvířata v literatuře, Literatura a ekologie, Literatura a věda, Ne-lidský světcs_CZ
uk.abstract.en(EN) This master's thesis analyses the representation of the non-human world in Primo Levi's literary work, with reference to the collections Storie naturali (1966), Vizio di forma (1971), L'ultimo Natale di guerra (1977-1987), Lilít e altri racconti (1981) and Il sistema periodico (1975). Through the exploration of the author's so-called 'centauresque split', a metaphor for his dual identity as a writer and chemist, the thesis investigates Primo Levi's view of the animal and plant world in a society in which scientific knowledge can be transformed into an instrument of power, manipulation and domination. The analysis focuses on the multiple forms of the presence of the non-human in the selected stories and poems. The aim of the thesis is to demonstrate how animals, plants, microorganisms, hybrid and imaginary creatures become narrative devices for reflecting on fundamental themes such as evolution, identity, ethics of progress and dehumanisation. Particular attention is paid to the role of work and to the figure of homo faber, recurring in Levi's stories as a symbol of ingenuity and skill, as well as to the use of technical-scientific language. Key words Primo Levi, Ecocriticism, Animals in literature, Literature and ecology, Literature and science, Non-human worlden_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV