Show simple item record

Evaluation of librarian education in the field of social inclusion
dc.contributor.advisorLipková, Helena
dc.creatorKopecká, Lucie
dc.date.accessioned2025-07-09T22:35:15Z
dc.date.available2025-07-09T22:35:15Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200554
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá evaluací vzdělávání knihovníků v oblasti sociální inkluze. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem jsou knihovníci v současnosti vzděláváni v této oblasti a jak aplikují nabyté vědomosti v praxi. Teoretická část vysvětluje základní pojmy související se sociální inkluzí a zasazuje toto téma do kontextu České republiky a knihoven. V praktické části je představen kvalitativní výzkum, provedený pomocí polostrukturovaných rozhovorů s knihovníky z městských knihoven v krajích s nejvyšší mírou sociálního vyloučení, a jeho výsledky. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že respondenti dosud neabsolvovali žádné školení v oblasti sociální inkluze. Nicméně knihovníci z Ústeckého a Moravskoslezského kraje projevili zájem o účast. Hlavní téma, na které by se mělo vzdělávání knihovníků zaměřit, je obecně téma sociální inkluze a dále dle individuálních potřeb samotných knihovníků. Klíčová slova: sociální inkluze, sociální exkluze, vzdělávání knihovníků, sociálně vyloučené lokality, komunitní knihovny, profesní vzdělávánícs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with librarian education in the field of social inclusion. The aim of the thesis is to find out how librarians are currently educated in this area and how they apply the acquired knowledge in practice. The theoretical part explains the basic concepts related to social inclusion and places this topic in the context of the Czech Republic and libraries. The practical part presents qualitative research conducted using semi-structured interviews with librarians from city libraries in regions with the highest rate of social exclusion, and its results. Based on the research, it was found that respondents have not yet participated in any training on social inclusion. However, librarians from the Ústecký and Moravskoslezský regions have expressed interest in participating. The primary focus of librarian education should be on the general topic of social inclusion, and additionally tailored to the individual needs of the librarians. Keywords: social inclusion, social exclusion, librarian education, socially excluded localities, community libraries, professional educationen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsocial inclusion|social exclusion|librarian education|socially excluded localities|community libraries|professional educationen_US
dc.subjectsociální inkluze|sociální exkluze|vzdělávání knihovníků|sociálně vyloučené lokality|komunitní knihovny|profesní vzdělávánícs_CZ
dc.titleEvaluace vzdělávání knihovníků v oblasti sociální inkluzecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-12
dc.description.departmentÚstav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Information Studies and Librarianshipen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId263932
dc.title.translatedEvaluation of librarian education in the field of social inclusionen_US
dc.contributor.refereeKolínová, Pavlína
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInformace, média a knižní kulturacs_CZ
thesis.degree.disciplineInformation, Media and Book Cultureen_US
thesis.degree.programInformation, media and book cultureen_US
thesis.degree.programInformace, média a knižní kulturacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianshipen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformace, média a knižní kulturacs_CZ
uk.degree-discipline.enInformation, Media and Book Cultureen_US
uk.degree-program.csInformace, média a knižní kulturacs_CZ
uk.degree-program.enInformation, media and book cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá evaluací vzdělávání knihovníků v oblasti sociální inkluze. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem jsou knihovníci v současnosti vzděláváni v této oblasti a jak aplikují nabyté vědomosti v praxi. Teoretická část vysvětluje základní pojmy související se sociální inkluzí a zasazuje toto téma do kontextu České republiky a knihoven. V praktické části je představen kvalitativní výzkum, provedený pomocí polostrukturovaných rozhovorů s knihovníky z městských knihoven v krajích s nejvyšší mírou sociálního vyloučení, a jeho výsledky. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že respondenti dosud neabsolvovali žádné školení v oblasti sociální inkluze. Nicméně knihovníci z Ústeckého a Moravskoslezského kraje projevili zájem o účast. Hlavní téma, na které by se mělo vzdělávání knihovníků zaměřit, je obecně téma sociální inkluze a dále dle individuálních potřeb samotných knihovníků. Klíčová slova: sociální inkluze, sociální exkluze, vzdělávání knihovníků, sociálně vyloučené lokality, komunitní knihovny, profesní vzdělávánícs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with librarian education in the field of social inclusion. The aim of the thesis is to find out how librarians are currently educated in this area and how they apply the acquired knowledge in practice. The theoretical part explains the basic concepts related to social inclusion and places this topic in the context of the Czech Republic and libraries. The practical part presents qualitative research conducted using semi-structured interviews with librarians from city libraries in regions with the highest rate of social exclusion, and its results. Based on the research, it was found that respondents have not yet participated in any training on social inclusion. However, librarians from the Ústecký and Moravskoslezský regions have expressed interest in participating. The primary focus of librarian education should be on the general topic of social inclusion, and additionally tailored to the individual needs of the librarians. Keywords: social inclusion, social exclusion, librarian education, socially excluded localities, community libraries, professional educationen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV