dc.contributor.advisor | Lipková, Helena | |
dc.creator | Kopecká, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2025-07-09T22:35:15Z | |
dc.date.available | 2025-07-09T22:35:15Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/200554 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá evaluací vzdělávání knihovníků v oblasti sociální inkluze. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem jsou knihovníci v současnosti vzděláváni v této oblasti a jak aplikují nabyté vědomosti v praxi. Teoretická část vysvětluje základní pojmy související se sociální inkluzí a zasazuje toto téma do kontextu České republiky a knihoven. V praktické části je představen kvalitativní výzkum, provedený pomocí polostrukturovaných rozhovorů s knihovníky z městských knihoven v krajích s nejvyšší mírou sociálního vyloučení, a jeho výsledky. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že respondenti dosud neabsolvovali žádné školení v oblasti sociální inkluze. Nicméně knihovníci z Ústeckého a Moravskoslezského kraje projevili zájem o účast. Hlavní téma, na které by se mělo vzdělávání knihovníků zaměřit, je obecně téma sociální inkluze a dále dle individuálních potřeb samotných knihovníků. Klíčová slova: sociální inkluze, sociální exkluze, vzdělávání knihovníků, sociálně vyloučené lokality, komunitní knihovny, profesní vzdělávání | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis deals with librarian education in the field of social inclusion. The aim of the thesis is to find out how librarians are currently educated in this area and how they apply the acquired knowledge in practice. The theoretical part explains the basic concepts related to social inclusion and places this topic in the context of the Czech Republic and libraries. The practical part presents qualitative research conducted using semi-structured interviews with librarians from city libraries in regions with the highest rate of social exclusion, and its results. Based on the research, it was found that respondents have not yet participated in any training on social inclusion. However, librarians from the Ústecký and Moravskoslezský regions have expressed interest in participating. The primary focus of librarian education should be on the general topic of social inclusion, and additionally tailored to the individual needs of the librarians. Keywords: social inclusion, social exclusion, librarian education, socially excluded localities, community libraries, professional education | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | social inclusion|social exclusion|librarian education|socially excluded localities|community libraries|professional education | en_US |
dc.subject | sociální inkluze|sociální exkluze|vzdělávání knihovníků|sociálně vyloučené lokality|komunitní knihovny|profesní vzdělávání | cs_CZ |
dc.title | Evaluace vzdělávání knihovníků v oblasti sociální inkluze | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-06-12 | |
dc.description.department | Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Information Studies and Librarianship | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 263932 | |
dc.title.translated | Evaluation of librarian education in the field of social inclusion | en_US |
dc.contributor.referee | Kolínová, Pavlína | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Informace, média a knižní kultura | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Information, Media and Book Culture | en_US |
thesis.degree.program | Information, media and book culture | en_US |
thesis.degree.program | Informace, média a knižní kultura | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianship | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Informace, média a knižní kultura | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Information, Media and Book Culture | en_US |
uk.degree-program.cs | Informace, média a knižní kultura | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Information, media and book culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá evaluací vzdělávání knihovníků v oblasti sociální inkluze. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem jsou knihovníci v současnosti vzděláváni v této oblasti a jak aplikují nabyté vědomosti v praxi. Teoretická část vysvětluje základní pojmy související se sociální inkluzí a zasazuje toto téma do kontextu České republiky a knihoven. V praktické části je představen kvalitativní výzkum, provedený pomocí polostrukturovaných rozhovorů s knihovníky z městských knihoven v krajích s nejvyšší mírou sociálního vyloučení, a jeho výsledky. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že respondenti dosud neabsolvovali žádné školení v oblasti sociální inkluze. Nicméně knihovníci z Ústeckého a Moravskoslezského kraje projevili zájem o účast. Hlavní téma, na které by se mělo vzdělávání knihovníků zaměřit, je obecně téma sociální inkluze a dále dle individuálních potřeb samotných knihovníků. Klíčová slova: sociální inkluze, sociální exkluze, vzdělávání knihovníků, sociálně vyloučené lokality, komunitní knihovny, profesní vzdělávání | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with librarian education in the field of social inclusion. The aim of the thesis is to find out how librarians are currently educated in this area and how they apply the acquired knowledge in practice. The theoretical part explains the basic concepts related to social inclusion and places this topic in the context of the Czech Republic and libraries. The practical part presents qualitative research conducted using semi-structured interviews with librarians from city libraries in regions with the highest rate of social exclusion, and its results. Based on the research, it was found that respondents have not yet participated in any training on social inclusion. However, librarians from the Ústecký and Moravskoslezský regions have expressed interest in participating. The primary focus of librarian education should be on the general topic of social inclusion, and additionally tailored to the individual needs of the librarians. Keywords: social inclusion, social exclusion, librarian education, socially excluded localities, community libraries, professional education | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |