Evaluace vzdělávání knihovníků v oblasti sociální inkluze
Evaluation of librarian education in the field of social inclusion
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200554Identifiers
Study Information System: 263932
Collections
- Kvalifikační práce [24359]
Author
Advisor
Referee
Kolínová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information, Media and Book Culture
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
12. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální inkluze|sociální exkluze|vzdělávání knihovníků|sociálně vyloučené lokality|komunitní knihovny|profesní vzděláváníKeywords (English)
social inclusion|social exclusion|librarian education|socially excluded localities|community libraries|professional educationTato diplomová práce se zabývá evaluací vzdělávání knihovníků v oblasti sociální inkluze. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem jsou knihovníci v současnosti vzděláváni v této oblasti a jak aplikují nabyté vědomosti v praxi. Teoretická část vysvětluje základní pojmy související se sociální inkluzí a zasazuje toto téma do kontextu České republiky a knihoven. V praktické části je představen kvalitativní výzkum, provedený pomocí polostrukturovaných rozhovorů s knihovníky z městských knihoven v krajích s nejvyšší mírou sociálního vyloučení, a jeho výsledky. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že respondenti dosud neabsolvovali žádné školení v oblasti sociální inkluze. Nicméně knihovníci z Ústeckého a Moravskoslezského kraje projevili zájem o účast. Hlavní téma, na které by se mělo vzdělávání knihovníků zaměřit, je obecně téma sociální inkluze a dále dle individuálních potřeb samotných knihovníků. Klíčová slova: sociální inkluze, sociální exkluze, vzdělávání knihovníků, sociálně vyloučené lokality, komunitní knihovny, profesní vzdělávání
This thesis deals with librarian education in the field of social inclusion. The aim of the thesis is to find out how librarians are currently educated in this area and how they apply the acquired knowledge in practice. The theoretical part explains the basic concepts related to social inclusion and places this topic in the context of the Czech Republic and libraries. The practical part presents qualitative research conducted using semi-structured interviews with librarians from city libraries in regions with the highest rate of social exclusion, and its results. Based on the research, it was found that respondents have not yet participated in any training on social inclusion. However, librarians from the Ústecký and Moravskoslezský regions have expressed interest in participating. The primary focus of librarian education should be on the general topic of social inclusion, and additionally tailored to the individual needs of the librarians. Keywords: social inclusion, social exclusion, librarian education, socially excluded localities, community libraries, professional education