Assessment in international primary schools in Prague from the teachers' perspective
Hodnocení žáků na mezinárodních základních školách v Praze z pohledu učitelů
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200538Identifiers
Study Information System: 255196
Collections
- Kvalifikační práce [24359]
Author
Advisor
Referee
Kaščák, Ondrej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
12. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní hodnocení|mezinárodní školy|základní vzdělávání|pohled učitelůKeywords (English)
school assessment|international schools|primary education|teachers' perspectivesŠkolní hodnocení je důležitou součástí vyučovacího procesu, která umožňuje učitelům zjistit vzdělávací potřeby žáků a podle toho naplánovat nebo upravit výuku. S celosvětovou expanzí mezinárodního školství došlo také k výraznému nárůstu počtu mezinárodních škol v České republice. Cílem této práce je prozkoumat pohled učitelů na proces hodnocení žáků v mezinárodních školách v Praze. Práce zkoumá důvody učitelů pro výběr konkrétních typů hodnocení, jejich vnímání role hodnocení ve výuce a způsoby, jakými přizpůsobují hodnocení tak, aby vyhovovalo všem žákům v prostředí mezinárodní školy. Data byla shromážděna prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se zkušenými učiteli ze tří mezinárodních škol v Praze a kódována a analyzována pomocí tematické analýzy. Data z rozhovorů naznačují, že se učitelé při svém rozhodování řídí především jejich vnímáním toho, co by bylo pro žáky nejpřínosnější. Učitelé oceňují formativní roli hodnocení a zvažují informování všech relevantních zúčastněných stran o pokroku žáků. Z analýzy dále vyplývá, že vnímají hodnocení jako významné pro akademický, sociální a emocionální růst žáků. Kromě toho zjištění poukazuje na výzvy, kterým tito učitelé čelí ve své hodnotící praxi, a strategie, které používají pro úspěšné hodnocení.
School assessment is an important part of the teaching process, which enables teachers to identify students' learning needs and plan or adjust the instruction accordingly. With the global expansion of the international school sector, there has also been a significant rise in the number of international schools in the Czech Republic. This thesis aims to explore teachers' perspectives on the assessment process in the international schools in Prague. It examines teachers' rationales for selecting specific assessment types, their perceptions of the role of assessment in learning, and ways they adapt assessments to accommodate all students in an international school setting. Data was collected through semi-structured interviews with experienced teachers from three international schools in Prague, and coded and analysed using thematic analysis. The interview data suggest that teachers' decision-making is primarily guided by their perception of what would most benefit the students. Teachers value the formative role of assessments and consider informing all relevant stakeholders of students' progress. The analysis further indicates that they perceive assessment as significant in students' academic, social and emotional growth. Additionally, the findings reflect the challenges these teachers face in their...