Zobrazit minimální záznam

Czech academic vocabulary in teaching Czech as a second language
dc.contributor.advisorKováříková, Dominika
dc.creatorPolívková, Zuzana
dc.date.accessioned2025-07-09T22:29:44Z
dc.date.available2025-07-09T22:29:44Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200537
dc.description.abstract(česky) Diplomová práce se zaměřuje na kurzy jazykové a odborné přípravy určené zahraničním uchazečům o studium na českých vysokých školách. V práci se zaměřuji na akademickou slovní zásobu, jejíž zvládnutí hraje roli v úspěšném začlenění do vzdělávacího systému. Hlavním cílem je zjistit, jak vypadala a v současnosti vypadá odborná jazyková příprava, podle čeho se v tomto typu kurzu učí a jestli učebnice poskytují studentům možnost k rozvoji jejich kognitivně-akademické kompetence. Praktickou část práce představuje analýza učebnic češtiny pro cizince pokrývajících jazykovou úroveň A1-B2 podle Společného evropského referenčního rámce vztahující se k české databázi akademických slov Akalex. Předmětem zkoumání byla slovesa, která se nejčastěji vyskytují v odborných textech napříč obory. Jak analýza ukázala, učebnice používané v přípravných kurzech neposkytují studentům dostatek příležitostí, jak si tato slovesa osvojit a aktivně je používat. Práce nabízí konkrétní návrhy cvičení, jak je do výuky zařadit. Klíčová slova: akademická slovní zásoba, odborná slovní zásoba, jazyková a odborná příprava, studenti-cizincics_CZ
dc.description.abstract(English) The thesis focuses on Czech preparatory courses for foreign students, who apply to study at Czech universities. In the thesis I focus on academic vocabulary, the mastery of which plays a role in successful integration into the educational system. The main aim is to find out what professional language training has looked like and currently looks like, what is taught in this type of course and whether the textbooks provide students with the opportunity to develop their cognitive-academic competence. The practical part of the thesis is an analysis of Czech textbooks for foreigners covering the language level A1-B2 according to the Common European Framework of Reference related to the Czech academic word database Akalex. The subject of the research was verbs that occur most frequently in professional texts across disciplines. As the analysis showed, the textbooks used in preparatory courses do not provide enough opportunities for students to acquire and actively use these verbs. This paper offers specific suggestions for exercises to incorporate them into the classroom. Keywords: academic vocabulary, language for specific purposes, Czech preparatory coursesen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectacademic vocabulary|language for specific purposes|Czech preparatory courses|foreign studentsen_US
dc.subjectakademická slovní zásoba|odborná slovní zásoba|jazyková a odborná příprava|studenti-cizincics_CZ
dc.titleAkademická slovní zásoba češtiny ve výuce cizincůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-16
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId246825
dc.title.translatedCzech academic vocabulary in teaching Czech as a second languageen_US
dc.contributor.refereeBozděchová, Ivana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs(česky) Diplomová práce se zaměřuje na kurzy jazykové a odborné přípravy určené zahraničním uchazečům o studium na českých vysokých školách. V práci se zaměřuji na akademickou slovní zásobu, jejíž zvládnutí hraje roli v úspěšném začlenění do vzdělávacího systému. Hlavním cílem je zjistit, jak vypadala a v současnosti vypadá odborná jazyková příprava, podle čeho se v tomto typu kurzu učí a jestli učebnice poskytují studentům možnost k rozvoji jejich kognitivně-akademické kompetence. Praktickou část práce představuje analýza učebnic češtiny pro cizince pokrývajících jazykovou úroveň A1-B2 podle Společného evropského referenčního rámce vztahující se k české databázi akademických slov Akalex. Předmětem zkoumání byla slovesa, která se nejčastěji vyskytují v odborných textech napříč obory. Jak analýza ukázala, učebnice používané v přípravných kurzech neposkytují studentům dostatek příležitostí, jak si tato slovesa osvojit a aktivně je používat. Práce nabízí konkrétní návrhy cvičení, jak je do výuky zařadit. Klíčová slova: akademická slovní zásoba, odborná slovní zásoba, jazyková a odborná příprava, studenti-cizincics_CZ
uk.abstract.en(English) The thesis focuses on Czech preparatory courses for foreign students, who apply to study at Czech universities. In the thesis I focus on academic vocabulary, the mastery of which plays a role in successful integration into the educational system. The main aim is to find out what professional language training has looked like and currently looks like, what is taught in this type of course and whether the textbooks provide students with the opportunity to develop their cognitive-academic competence. The practical part of the thesis is an analysis of Czech textbooks for foreigners covering the language level A1-B2 according to the Common European Framework of Reference related to the Czech academic word database Akalex. The subject of the research was verbs that occur most frequently in professional texts across disciplines. As the analysis showed, the textbooks used in preparatory courses do not provide enough opportunities for students to acquire and actively use these verbs. This paper offers specific suggestions for exercises to incorporate them into the classroom. Keywords: academic vocabulary, language for specific purposes, Czech preparatory coursesen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV